שאל את הרב

לפני עיור- חילול שבת

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 13/01/06 16:26 יג בטבת התשסו

שאלה

אי"ה אני מתעתד להיות שליח בקהילה יהודית בתפוצות. האפשרות היחידה שלי להעביר פעולות ליהודים המתבוללים שם הינה להעביר אותה בשבת קודש! רק ביום זה יגיעו אנשים לסניף ושם יקבלו קצת "יידישקייט"!

ברור לי שאנשים יגיעו אל הסניף תוך כדי חילול השבת.

שאלתי: האם מותר לי לקיים אותם פעולות ביום שבת כשאני יודע שאנשים יגיעו בריכבם?

(יש לציין שזו האפשרות היחידה של אותם יהודים מתבוללים ליצור קשר עם יהדותם. אם לא יבואו הרי שיתבוללו לגמרי! זאת ועוד, שאותם יהודים ייסעו בריכבם בין כה וכה.אם לא אל הסניף, לפעולה. הרי שהם ייסעו לקולנוע או לפאב).

תשובה

קודם כל, ברצוני לברך אותך על השליחות שלך בקהילות התפוצה ולאחל שתצליח לקרב את לבבותיהם של אחינו בית ישראל.
האיסור שעולה בהקשר של שאלתך הוא האיסור של "לפני עור לא תתן מכשול." לפי הגמרא יש איסור של "לפני עור" מן התורה רק כשאותו אדם לא היה יכול לעבור על האיסור בלעדיך (לדוגמא, למסור למישהו מפתחות של המכונית שלך בשבת). יש דיון באחרונים אם בכלל יש איסור של "לפני עור" כשלא מדובר במקרה כזה. במקרה שלך, שבוודאי לא מדובר על איסור "לפני עור" מן התורה, אפשר לסמוך על הפסק של הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל (שמופיע במנחת שלמה סימן לה). הוא פוסק שכשמדברים על "לפני עור", צריכים להסתכל על "התמונה הכוללת", במבט רחב יותר על הדברים. לדוגמא, אם אתה מזמין אותו למשהו שיכול לגרום לו להתקרב לה', אפילו כשנוסע לזה באוטו, אתה לא עובר על איסור של "לפני עור." כל זה נכון גם אם בסופו של דבר הוא לא מתקרב לה' בעקבות הפעילות.
אם אתה חושב שהפעילות תקרב את היהודים האלו לתורה ומצוות, מכיון שהם בכל מקרה עוברים על שבת, מותר לתכנן את זה בשבת אם זה היום היחיד שאנשים מסויימים יכולים להגיע. הרב אוירבך, דיבר על מקרים של אנשים יחידים (להזמין מישהו לסעודת שבת לדוגמא). והוסיף שצריכים להציע, באופן ברור, מקום לינה בשבת כדי שלא יצטרכו ליסוע במכונית, אפילו אם בסוף יסרבו להזמנה.
אם מדברים על הקשר יותר רחב של פעילות בתוך קהילה, הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א סובר שיש דילמה יותר רצינית מכיוון שמדובר על מצב שיכול להיות שמוסד דתי יראה כמתייחס בסלחנות לחילול שבת. ולכן, גם כשמותר לקבוע פעילויות בשבת, צריכים לא רק להציע מקום לינה אלא גם להביע שאנו לא רואים חילול שבת בעין יפה ושהאידיאל הוא שכולם יגיעו ברגל.
מה שכתבתי מבוסס על שיעור בהלכה שהעביר הרב ליכטנשטיין בישיבה כמה פעמים. השיעור מופיע (מסוכם) באתר "בית המדרש הוירטואלי". בכתובת:
http://www.etzion.org.il/vbm/archive/9-halak/40lifnei_iver.php
השיעור מדבר באופן יסודי על האיסור של "לפני עור." מה שכתבתי לעייל הוא רק המסקנה.
אם יש לך שאלות נוספות בעניין הזה, נשמח לענות.
אהרן
צוות המשיבים ישיבת הר עציון

כתבות נוספות