שאל את הרב

למה עצובים ממוות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/06/06 23:17 ג בתמוז התשסו

שאלה

שלום לכם וישר כוח עצום, באמת ישר כוח. בזכותכם כל כך הרבה נשמות מתעלות... וואו, באמת כל הכבוד, אשריכם.

אני בת 13, סיימתי השנה כיתה ז' ויש לי שאלה קצת מוזרה...

חשבתי על זה פעם- כשבן אדם מת לא עלינו, מה בעצם קורה? הוא הולך לעולם הבא, וכאן, בעולם הזה, יש הרגשת אבדון קשה. (ממש קשה לתאר את זה במילים, זה מאוד "מקטין" את החוויה הנוראה...).

אז למה בעצם אנשים עצובים מזה? הרי אנחנו יודעים שהאמת היא שהעולם הזה הוא בחזקת ארעי לעומת חיי הנצח בעולם הבא. החפץ חיים, אני חושבת, כותב שזה משל לאדם שנסע לארץ אחרת לזמן קצר לביקור ועתיד לחזור למושבו. באמת שיותר טוב לנשמה של היהודי שנפטר למעלה... שם, בעולם הבא, יש חיי נצח של טוב, לא כמו כאן, בעולם של שקר... אז למה, למה זה כל כך קשה??

נוסף לכך- יכול להיות שבאמת תחושת הכאב הקשה כל כך היא בגלל האבידה, שאנשים נקשרים לאותו אדם ולא עלינו הוא איננו, אז זה באמת קשה כי הוא חסר... אז אם זה ככה אז בעצם המסקנה שיוצאת מזה היא שהכאב הזה הוא שקרי, כלומר, ברור שזה נורא וקשה בגלל החסר הזה, הריק שנוצר, אבל לפי מה שרשמתי למעלה, בעצם מה שמובן מכך הוא שהאמת האמיתית היא שפשוט נגמר ייעודו בעולם... אז מה, האם הכאב הנורא הזה הוא לא נכון? האם צריך להיות שלמים עם זה?

משום מה ברור לי שלא... אי אפשר לדרוש את זה מבן אדם. לא כל אחד יכול להיות "וידום אהרון". בעצם, גם אהרן בכה, גם הוא. אחרי הבכי והצער הוא הפסיק, אבל אפילו הוא לא הצליח להתגבר בהתחלה. גם ידוע שלא מנחמים אדם כשמתו מונח לפניו, רק אחרי זה, כי יודעים מראש שאין, זה לא יילך.

השאלה שלי, אחרי כל ההקדמה הארוכה הזאת היא: האם אדם צריך לא לבכות על מוות?

ואם אין דרישה כזאת מהאדם- אז בעצם הבכי שלו הוא רק תוצאה של תחושת החסר, כלומר- הוא לא אמת שלמה? כי אנחנו יודעים שהאמת היא שמה שקרה זה מה שצריך להיות, שאם הוא מת אז הוא עולה לעולם טוב יותר... אז האם הבכי הזה הוא לא לגמרי אמת אלא יותר תוצאה של תחושת האבדה?

ועוד משהו לסיום- איך מתגברים, איך ממשיכים הלאה?

יהי רצון שנזכה לבשורות טובות, ישועות ונחמות.

תודה רבה מראש ושוב יישר כוח אדיר,

חודש טוב.

תשובה

שלום וברכה,
אני חייבת לציין ששאלתך מאד הרשימה אותי וגרמה לי לחשוב על הנק´ היפות שהעלת כאן. אפילו קראתי אותה מס´ פעמים. את התשובה שלי אלייך קיבלתי דווקא מהשאלה עצמה… תקראי את מה שכתבת שוב, ותראי זאת…
אני מניחה שמשפטים כמו ´הנפטר הולך לעולם שכולו טוב´, ´הכאב הוא רק שלנו, לו כבר לא כואב´, ´למה אנחנו בוכים בכלל אם ככה הקב"ה רוצה?!´ עוברים לך בראש ולא מספקים אותך יותר מידי. את עדיין מרגישה שמשהו כאן לא מסתדר, שחייבת להיות תשובה אחרת לתחושות האבדון והכאב מצד אחד אך למחשבות שזהו דרכי העולם וטיבעו מצד שני.
אז זהו- שזו בעצם התשובה!!
את מתארת מצב מאד בריא, מצב של שכל ורגש שמשולבים וקשורים אחד לשני בצורה הכי בריאה שהאדם האבל נתון בה. תחושות העצב שהאדם נתון בתוכן הן הרגש שאחריו הוא נסחף, תארי לך שזה לא היה כך. תארי לך שהאבל היה נשאר קפוא וכל הזמן אומר לעצמו שאהוב הקרוב אליו כ"כ עלה לעולם שכולו טוב, לצידו של מלאכים... זה היה נראה לך בריא?
התמודדות נכונה?
מתיישבת עם השכל? ברור שלא!
אך מצד שני- אם האבל היה מורט את שערותיו מעצב ויגון, לא אוכל, לא שותה, צורח עד כלות הנשימה, מאבד כל עניין בחיים עקב האבדון היקר... זה היה נראה לך בריא?
התמודדות נכונה?
מתיישבת עם השכל? ברור שלא!
אנחנו מורכבים שמשכל ורגש, אכן, יש לנו תמיד סתירות בין זה לזה, אך אסור להיכנע לא לזה ולא לזה. אנחנו חייבים לשמור על האיזון הבריא והנכון ע"מ שנחיה חיים תקינים.
אנחנו עצובים כי חלק משמעותי שהיה בנו נעלם, העצב מתרכז בכך שיש בנו חלל ריק כרגע. זה לא נעים להתמודד עם חלל ריק שנוצר בנו בפתאומיות או שלא בפתאומיות. אין לנו כח להתמודד עם זה ולנסות למצוא לנו תחליף כביכול... אך עם כל זה, אנחנו מבינים שזהו טיבעו של העולם (במקרה של מוות טיבעי), או מנגד, שזהו רצון הקב"ה (במקרה של מוות שאינו טבעי) עם כ-ל הקושי שכרוך בכך.

עוד נק´- אני רוצה לשתף אותך בחוויה אישית שלי- לפני כחצי שנה דודה שלי נפטרה מסרטן. הצער היה גדול כ"כ ומתסכל כ"כ... במלאת 30 לפטירתה עשינו סעודה בביתה. דוד שלי העלה נק´ מעניינת שחשבתי שהיא אולי תוכל לעזור לך- "למה ההתמודדות עם מוות של אדם קרוב כ"כ קשה לנו?! הרי זה חלק אינטגראלי מהחיים שלנו...? אני חושב שמצב שאדם קרוב נפטר זה עושה לאבל מעין שיקוף. הוא מתחיל לחשוב למה זה קרה? מה הוא לא עשה נכון שככה הקב"ה לקח אדם כ"כ טוב ויקר רחוק מאד ממנו? ועוד כהנה שאלות שגורמות לנו, האבלים, לפשפש במעשינו... וזה קשה, קשה להתמודד עם כל השאלות האלו..."
כשאני שמעתי זאת לראשונה, מצאתי בזה הרבה נחמה, כיוון שהבנתי שזהו באמת תהליך טבעי ועד כמה שזה נשמע לא מחובר למציאות- זה באמת לטובה!! זו ההתמודדות הבריאה!! הכאב כאן הוא לא שקרי, הוא מאד אמיתי! נכון, אולי באמת ייעודו של בנפטר הסתיים, אך אנחנו פה למטה, בעולם של שכל ורגש, וכואבים את האובדן ע"י השכל והרגש, זה מה שיוצר מצב שהוא אינו שקרי כלל וכלל. יש עניין לבכות, לבכות על הנפטר, לבכות עלינו, לבכות על הגוף שכבר איננו איתנו ועל הנשמה שנמצאת אבל אנחנו פשוט מתקשים לראות אותה. כשאני אומרת נשמה, כוונתי למציאות שהנפטר יצר, לטוב ולנעימות שהוא הביא איתו, לנו פשוט קשה לקשר את מה שהוא השאיר עם חיסרון גופו.

צירפתי לך כמה קישורים שיכולים לתת לך נק´ מבט שונות:
אני דואגת לאבא שלי שנפטר: https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=47381
אחותי לא מצליחה להתמודד עם מוות של חברות: https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=61471
למה בוכים כשאדם מת? https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=1544


אני מקווה שתשובתי סיפקה איתך, אם יהיו לך עוד שאלות בנושא זה (ובכלל...) אני אשמח אם תפני אלי.
רק טוב!!
אודלי-ה
ODELYA@SHORESH.ORG.IL


כתבות נוספות