שאל את הרב

לימוד תורה לנשים

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 06/04/06 20:39 ח בניסן התשסו

שאלה

בע"ה

אני לא מבינה את כל העניין של לימוד תורה לנשים. האם נשים חייבות בלימוד תורה או פטורות ממנו?אסור לנשים ללמוד תורה בכלל? או שהם צריכות ללמוד עניינים מסויימים?ולמה? מה זה שהרמב"ם אומר שאסור לאישה ללמוד תורה? ושנשים הופכות את דברי התורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן? ולמה נשים מברכות את ברכות התורה בבוקר? סליחה על הבלאגן, אני פשוט מבולבלת וממש אשמח אם יהיה לי סדר בכל הבלאגן הזה...

תודה רבה רבה!!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה!
תלמוד תורה לנשים הוא נושא שנדון כבר רבות הן בגמרות ועד בפוסקי בין זמנינו.
המשנה במסכת סוטה כ',א' מביאה את דעתו של ר' אלעזר האומר: "כל המלמד בתו תורה- מלמדה תיפלות. וכן הגמ' בירושלמי אומרת שעדיף שישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים. עוד עולה מהסוגיה העיקרית במסכת קידושין דף כט ע"ב שאין חובה ללמד נשים תורה ואין מצווה על נשים ללמוד תורה או ללמד תורה. כלומר מתוך סוגיות ישנה גישה שלילת מאוד לגבי לימוד תורה לנשים, וכן נפסקו הדברים בשו"ע וברמב"ם.

ידועה הבעיה שאין מעמד האשה שבזמנינו דומה כלל למעמד האשה לפני 70 שנה וק"ו לפני 1700 שנה בזמן האמוראים והתנאים, ולכן דברים שנאמרו לפני שנים רבות מיוחסים דווקא למעמד האשה שהיה נהוג באותם זמנים. בזמנים הקדומים מעמד האשה היה נמוך מאוד ולעיתים גרוע ממעמד של עבד ללא זכויות. על כן יש לראות את דברי המשנה שאומרת שכל המלמד את בתו תורה- מלמדה תיפלות, ברקע של מעמד האשה באותם זמנים. כך כותב הרב חיים דוד הלוי "נראה שבזמנים ראשונים, כאשר הייתה האשה עקרת בית גרידא, והבנות לא למדו כל עיקר, היה קיים חשש שלימוד התורה, שכולה חכמה...תגרום אולי נזק לאותן נשים שהיו מרוחקות מכל חכמה אחרת, ולא תירו ללמדן אלא דינים הנחוצים להן בלבד. אבל בזמנינו, שלומדות לימודים כלליים בכל הרצינות, למה ייגרעו דברי תורה".

וכן גם כותב הרב משה מלכה: "בימינו אלה שהנשים לוקחות חלק גדול מאורחות חיים, חודרות אל מעמקי החכמה ... בדאי יודה גם ר' אליעזר שאין שום איסור ללמד גם תושב"ע...ולא זו בלבד, אלא החיוב מוטל עלינו ללמדה ולהלעיטה כל מה שאפשר."

דברים דומים כתבו גם רבנים נוספים כגון: הרב אהרון ליכטנשטיין, הרב שפירא, הרב קפאח ועוד רבים שצידדו רבות בלימוד תורה לנשים. כפי שאת רואה אין שום סיבה שנשים לא ילמדו ויעסקו כיום בלימוד תורה, בייחוד שחלק גדול מן המחנכים של הדור הבא הן נשים (גם בבתי ספר וגם בתוך הבתים עצמם), לאותן נשים המחנכות, צריך שיהיה מה להעביר לדור הבא הן ברמת הידע התורני והן בזיקה הנפשית לתורה הנרכשת ע"י העיסוק בתורה ולימודה. לימוד תורה אינו נחלת הגברים בלבד ואין ראוי שיהיה כך, על הנשים לצאת וללמוד תורה לא פחות מגברים.

למרות כל הדברים הללו וכפי שציינתי בתחילה אין מצווה על נשים ללמוד תורה, בניגוד לגברים, כמו מצוות נוספות שנשים פטורות מהן מסיבות שאין כאן המקום להאריך בהם (באם את מעוניינת בהרחבה על הנושא תשאלי את האתר בשנית). אך כמו שנשים קיבלו על עצמם כיום לקיים מצוות מסוימות, למרות שאינן מחויבות בהן כגון: תקיעת שופר, אין כל סיבה שנשים כיום לא יקבלו על עצמם ללמוד תורה שהוא מיסודות היהדות ומהמצוות החשובות ביותר עליה נאמר: "ותלמוד תורה כנגד כולם".

בנוגע לשאלתך מדוע נשים חייבות לברך ברכות התורה למרות שאינן מצוות על לימוד תורה. אם תעייני בברכות התורה תראי שהברכה היא על עיסוק בדברי תורה שהוא כולל לאו דווקא את מצוות לימוד התורה, אלא את כל העיסוק בדברים השייכים לתורה שבהן גם נשים מחויבות.

המשך לימוד תורה מהנה ופורה, עמית, צוות ישיבת הר-עציון.

כתבות נוספות