שאל את הרב

לימוד קבלה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 04/05/02 16:40 כב באייר התשסב

שאלה

ידוע שאין ללמוד קבלה אלא מגיל ומרמה מסויימת. אני יודעת שיש לי עוד הרבה ללמוד, ומי יודע אם אי-פעם אגיע בכלל לרמה הזאת.

אבל.. העניין הוא שהקבלה נוגעת הרבה פעמים גם לחיי האנשים הפשוטים יותר.

מושגים כמו "מלחמת גוג ומגוג", "כף הקלע", "חיבוט הקבר"- מאוד מטרידים. הם, כמובן, מגיעים מאנשים שלא למדו קבלה ומפיצים מושגים שאין להם ידע אמיתי בהם. אבל עדיין- זה מפחיד מאוד ומונע מאוד בעבודת ה' התמימה. איך צריך להתייחס לזה?

כנ"ל לגבי מנהגים ואמונות ש"נלמדים מהקבלה"- לא לאכול יותר מ-7 זיתים בארוחה, להיזהר שלא יפלו ציפורניים על הרצפה שכן הן עלולות לגרום להפלה אצל נשים בהריון וכו'..

נ.ב. שמעתי שמגיע מזל-טוב ((-: ..

תשובה

בס"ד
צריך לעשות קצת סדר בדברים.
את מערבבת מושגים מההלכה עם מושגים מהקבלה. זה לא כל כך נורא. אבל את מערבת דברים שנכונים עם אלה שאינם נכונים וזה לא בסדר.
זה בדיוק מה שאת אומרת, שצריך ללמוד כדי לא לבלבל. כיום הקבלה ומושגיה נלמדים לפעמים מאנשים שאינם יודעים את הדברים הללו על בורים – ולפעמים מדובר בנוכלים. על כן את רוצה ללמוד מהאנשים הנכונים.

הדרך הנכונה היא ללמוד קבלה ישירות מהמקור. מאנשים וספרים שנאמנים למקור. וכיון שאינני יודע את רמתך הרוחנית והמוסרית (סליחה?!) אינני יכול לומר לך אם את מסוגלת ללמוד קבלה או לא.

מלבד ההכשרה הרוחנית, הנדרשת ללימוד קבלה יש גם קושי אוביקטיבי והוא הסגנון והלשון והמשלים הנמצאים בה, המיועדים להוות מחסום עבור מי שאינו ראוי. גם אם מישהו שאינו ראוי יעיז ויגש אל הקודש ויקנה ספר ויקרא – הוא לא יבין כלום. אם הוא יקח מילון– יבין רק את המילים ולא את התוכן.

מזלך שנולדת בדור הזה שנמצאו בו הרבה ספרים שתרגמו לשפת יום יום את המושגים הגבוהים של הקבלה. רוב ספרי החסידות מיוסדים על הקבלה. גם ספר "נפש החיים" של גדול חכמי ליטא מיוסד על קבלה. פירושו של "אור החיים" על התורה מיוסד על קבלה. כל פירושיו של ה"בן איש חי" (והם הרבה) מיוסדים על קבלה. כל ספרי הרמח"ל כולל "מסילת ישרים" – מיוסדים על קבלה. כל ספרי הרב קוק – כולם כולם בנוים על קבלה.

הרי לך דרך פשוטה ללמוד על המושגים ודרך החשיבה של רשב"י והאר"י ז"ל בשפתך ובלשונך
ובמושגים שאת יכולה לקלוט ולהבין נכון.

הזהרי – אל תלכי בדרך מפורסמת של "מכון ללימודי הקבלה" שמלמדים את הקבלה בלי ההכנות ההכרחיות לה.

אני חייב לספר לך סיפור מהחיים ועובדה הסטורית שמשלימות זו את זו.
הזכרתי את אחד מגדולי הגדולים של חכמי הקבלה - הרמח"ל – רבי משה חיים לוצאטו. הוא כתב עשרות ספרים בקבלה מאוד עליונה, ונתקבל כסמכות בין חכמי הקבלה. הרב הזה היה ידוע כבעל מידות מדהימות בפשטותן (עבד כפועל דפוס) וכתב בסוף ימיו ספר הנקרא "מסילת ישרים" .
כמדומני שספר זה הוא בין העשרה הספרים הנפוצים ביותר בספרות התורנית. משהו אחרי הסידור, התנ"ך והשולחן ערוך.
"מסילת ישרים" מלמד את האדם איך להגיע למדרגות הגבוהות ביותר ברוחניות ופנימיות בצעדים מדודים. צעד אחר צעד. מהמדרגות הבסיסיות ביותר עד לגבוהות בלי לדלג על שום שלב. "דילוג" שנראה קל בשעתו ועלול ח"ו להפיל את כל הבנין בשעת משבר. הוא מלמד איך המידות האנושיות הבסיסיות הן בסיס לכל חכמה אלוקית. ואיך איש האלוקים העליון הוא קודם כל בן אדם של ממש.

זו העובדה ההיסטורית והסיפור הוא כי כל ימי גדלתי בין חכמים וראיתי שהחכמים הגדולים ביותר הם ה"בני האדם" הגדולים ביותר. ככל שאדם היה יותר גדול בתורה – הוא היה יותר גדול במידות.

מסקנה:
לימדי קודם "מסילת ישרים". והתיחסי ברצינות לכל מילה שכתובה בו. בידקי אותה על עצמך. ראי שאת מתבססת במדרגה אחת ועיברי לשניה. וכך שלב אחר שלב עד סיום הספר. במקביל לזה עשי מה שהיה עושה הבבא סאלי ע"ה. שכל שבת היה מסיים ללמוד את פירושו של אור החיים הקדוש על הפרשה. לימוד מסודר ורציני. הוא לא היה אוכל את סעודת שבת בלי לסיים לימוד זה.
הדרך הזו תעלה אותך שלב אחר שלב למדרגות גדולות בהבנת הזוהר וקבלת האר"י. אחר כך עברי ללמוד כתבי הרב קוק ונפש החיים.

כדאי שכל השלבים הללו יעשו ביחד עם מישהו שמבין בכך ותוכלי לראות אם הבנתך היא בדרך הנכונה. "עשי לך רב" שגם יודע את הקבלה וגם חי על פיה ושאלי אותו מידי פעם על ההבנות שיש לך בספרים הללו. ראי שאת הולכת בדרך המלך ולא נתפסת לאיזו "טעות מערכתית" שעלולה לפגוע בכל הלימוד שלך.

אחר כך אם תרצי תשאלי אותי להמשך – אולי כבר לא תצטרכי.

ראי עוד
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=2239

כתבות נוספות