שאל את הרב

לידה בשבת

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 08/02/06 17:30 י בשבט התשסו

שאלה

שלום

מה מותר מה אסור וכיצד נוהגים עם צירים בבית בשבת - נסיעה ברכב ,כתיבה ,הוצאה מרשות,אמבטיה ,קרמים וכל מה שיכול להיות...

בתודה

תשובה

לשואלת היקרה שלום.
ראשית אברך אותך בלידה קלה שאת והוולד תעברו את הכל בשלום וללא כל צער או סכנה חלילה.
בנושא של לידה בשבת ישנם מספר דברים עיקריים עליהם יש לדון:
א- ההכנות לקראת שבת- ראשית יש להכין כל מה שניתן לפני השבת- למלא את כל הפרטים בכרטיס מעקב הריון, לצלם תעודת זהות שלך ושל בעלך, לחתום מראש על טופס בקשה להזרקת אפידורל או כל חומר אחר, לעשות בדיקת דם הנצרכת לפני הזרקת אפידורל, אם אפשרי אז רצוי ללכת לבית החולים על מנת שידפיסו מראש את כל סלילי המדבקות שמדפיסים בדרך כלל.
לגבי הרכב [אם החלטתם שאתם רוצים לנסוע ברכב הפרטי לבית החולים]- יש לכבות את הנורה שבתא הנוסעים, להוציא את כל הדברים שאינם הכרחיים הנמצאים ברכב [במידה ויוצאים מתחום שבת- כלומר אם יוצאים מהעיר לעיר אחרת שאינה מחוברת אליה ובמרחק של קילומטר אחת מהשניה], כמו כן אם יש צורך במזגן לנסיעה, כגון אם קר מאוד ליולדת- יש להדליק את מתג המזגן מבעוד יום וכך נוצר מצב בו כאשר מדליקים את הרכב אז נדלק גם המזגן, וכן אם יתכן לעשות זאת גם עם המנורות של הרכב.
יש להכין תיק כל המסמכים הנצרכים ללידה עצמה וכן לקחת מכשיר סלולרי.
ראוי להתפלל שהלידה לא תחול בשבת.
ב- חילולי שבת- לגבי יולדת הדין הוא שכל דבר שיכולים לשנות בו מן הרגיל- יש לשנות [כל עוד אין בזה עיכוב או סיכון היולדת] ולכן כל שניתן לנסוע ברכב יש למעט בחילולי שבת שאינם הכרחיים אע''פ שבדרך כלל עושים אותם, כגון הפעלת המכוון [וינקר] או הדלקת הנורות של הרכב [בלילה או נסיעה בין עירונית בחורף] אם ניתן לעשות זאת בשינוי ללא כל עיכוב או סיכון- כך יש לעשות.
כאשר הרכב מתקרב לצומת יש להוריד את הרגל מהדוושה כבר הרבה לפני על מנת לחסוך באיסורי הבערה וכיבוי [כל דקה של נסיעה ברכב יש בה כמה אלפי הבערות וכיבויים כלומר כמה אלפי איסורי דאורייתא].
לגבי כיבוי הרכב- אם זהו רכב עם גיר רגיל [אינו אוטומט] יש לעזוב את כל הדוושות של הרכב על מנת שהרכב יכבה מעצמו ללא מעורבותו של הנהג. אך גם ברכב אוטומטי יש לכבותו, שהרי יש בזה סיכון גדול אם משאירים רכב עם מנוע דולק [סכנה לילדים היכולים לשחק בו או חשש מפני מפגע חבלני].
ישנו דיון גדול בעניין האם עדיף לנסוע ברכב פרטי או להזמין אמבולנס ויש יתרונות וחסרונות לכל שיטה.

צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון.

נשמח לתגובה!
כתובת E- MAIL karnei_shomron@intermail.co.il


כתבות נוספות