שאל את הרב

לא תיקום ולא תיטור- איך ???

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 08/06/07 15:58 כב בסיון התשסז

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב.

אני אציג את המקרה שקרה לי על מנת להמחיש את הקושי שבמצוות אלו.

אח שלי התווכח איתי על משהו ובדרך כינה אותי "חולת נפש" ועוד כל מיני כינויי גנאי כאלה ואחרים.

לאחר זמן לא רב הוא שינה את עורו (אך לא לגמרי) ודרש שאעזור לו במחשב.

אני יודעת שהתורה ניתנה לבני אדם ולא למלאכים, אבל איך?? איך אני אמורה לעזור לו כשאני מרגישה שיש לי שינאה כלפיו?

למה שאני אעזור לו כשהוא רע אליי?

מה אני אמורה לעשות? לא להרגיש??

פעם ניסיתי להשפיל את עצמי, ולא להתייחס, אבל בגלל שזה לא בא ממקום אמיתי-

במקום להרגיש בנפש, הגוף הרגיש וופשוט הייתי חולה מאוד.

הספיק לי ואני לא מעוניינת להיות חולה שוב.

מעבר לכך כתוב- מאיש חמסים תרחק- ואני לא סתם מביאה את הפסוק הזה.

אח שלי השפיל אותי הרבה בעבר, בעיקר כשהיה נדמה לי שאני חלילה תלויה בו.

לסיכום- לא יודעת איך אני אמורה לקיים את המצוות הללו. אשמח להדרכה.

אציין ברשות הרב, שאני לא פונה לצוותי משיבים כי אני רוצה לדעת מה ההלכה אומרת- מה אני חייבת ולא מעבר.

תודה לכבוד הרב.

תשובה

במקרה שאת מתארת מותרת הנקימה. כל האיסור לנקום וליטור הוא כאשר מישהו מנע ממך דבר שבממון, אך קללה והעלבה כפי שתארת מצדיקים את הנקמה שלך בכך שתסרבי לעזור לו. סוגיית התלמוד היא ביומא כג ע"א ושם מוכח שמי שאכן בכל זאת שותק זו באמת מידת חסידות. אני מביא כאן את דברי המאירי שנאמרו שם בפרוש הסוגיה:

בית הבחירה למאירי מסכת יומא דף כג עמוד א

נקימה ונטירה בכל ענינים שבממון אסורה שנאמר לא תקום ולא תטור ואיזו היא נקימה אמר לו השאילני מגלך והלה אומר איני משאילך למחר בא זה שלא רצה להשאיל אצל זה ואמר לו השאילני קרדומך והוא משיב איני משאילך כדרך שלא השאלתני זו היא נקימה ואיזה היא נטירה אמר לו השאילני מגלך אמר לו לאו למחר בא הלה ואמר לו השאילני קרדומך אמר לו הילך ואיני כמותך שלא השאלתני זו היא נטירה וכן בכל דברים שבממון שאין בהם סרך מסירת ממון חבירו למלכות אבל כל שציער את חבירו בגופו הן בהכאה הן בקללה הן באיזה צד של קלון אם האחר מפייסו על זה כראוי לו אף הוא ראוי למחול מלב ומנפש שכל המעביר על מדותיו מעבירין לו על כל פשעיו ואם הלה אינו מפייסו מותר לו בנקימה כל שרואה בה מקום אלא שאם רצה שלא לנקום עליה הוא בעצמו מקומו מושכר לו והוא בכלל העלובים ואינם עולבים שומעים חרפתם ואינם משיבים שנ' עליהם ואוהביו כצאת השמש בגבורתו כלומר שלא נתמעט אורו לקטרוג הלבנה כמו שהתבאר במסכת חולין ס' ב' ולא עוד אלא שאם רצה למחול מכל וכל ולהעבירה מלבו כל שהוא אדם בינוני תבא עליו ברכה

כתבות נוספות