שאל את הרב

כהן שחזר בתשובה - האם ישא כפיו?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 10/10/03 05:21 יד בתשרי התשסד

שאלה

בס"ד

מי מוגדר כ"מגדף", עובר על "ברכת השם"?

האם אדם חילוני שאינו מאמין כלל באלוקים ועושה צחוק מהדת ומכנה את שם השם בכינויים, נקרא מגדף? האם זה נחשב לשגגה או לזדון?

ובמידה והיה כהן וחזר בתשובה, האם יכול לעלות לדוכן/לתורה/לשליח ציבור? השאלה חשובה מאוד

תשובה

בס"ד

זלזול בשם ה' ובתורתו הוא עבירה חמורה. אולם, אדם שעושה זאת בגלל שכלל לא חונך לאמונה הרי הוא בגדר 'תינוק שנשבה', והוא נחשב אנוס.

מצוות נשיאת כפים חלה על כולם, גם על רשעים, שכן הברכה אינה תלויה בצדקותו הפרטית של הכהן המברך, אלא ברצון האלוקי לברך את עם ישראל, והצינור לכך הם הכהנים.

רק אם חטא הכהן חטאים שפוגעים בכהונתו - כגון שנשא גרושה, וכן כהן שעבד עבודה זרה או חילל שבת (יש אומרים שדוקא אם מחלל שבת להכעיס) - נפסל הכהן מלברך. אך בכל מקרה, אין דבר העומד בפני התשובה, ופשוט שאם אדם חזר בתשובה הריהו כאדם חדש, והוא יכול לעלות לדוכן (שו"ע או"ח קכח, לז).

רק לגבי אדם שרצח ח"ו יש דיון הלכתי, ולדעת השו"ע (קכח, לה) גם אם חזר בתשובה אינו יכול לשאת כפיו, משום שאין קטגור נעשה סנגור, והידים שהגיעו לידי רצח פסולות לעולם לנשיאת כפים. אולם לדעת הרמ"א - התשובה מועילה אף במקרה זה.

וביחס לעלייה לתורה ושליח ציבור לא רק שאין כל בעיה בכך אלא להיפך, כמו שכתב הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ז, הלכה ד): "אל ידמה בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן, אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם, ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו, אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו, כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם". ואם כן ודאי שאם שליח הציבור הוא בעל תשובה, הרי תפילתו מקובלת ורצויה ביותר.

כל טוב, ובהצלחה רבה בכל עבודת ה'!

כתבות נוספות