שאל את הרב

ידידה שחטאה כדי להחזיר בתשובה

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 13/06/06 01:57 יז בסיון התשסו

שאלה

שלום,

יש לי ידידה(אחת שאני מכיר) שגרה ב-מושב. וקרה לה מקרה, שהוא פגיעה במה שהיא מאמינה ועל מה שהיא צריכה לקיים ולשמור! היא לא מסוגלת להתוודא מרוב הבושה והמבוכה שהיא מרגישה..

עכשיו לפני שאספר ו אפרט לכם. 4 שאלות בנושא:

1. האם זה ייסלח מכיוון שהיא עשתה משהו שאסור אבל המשהו הזה השיב חילונית בתשובה! האם זה יסלח? אם לא מה עליה לעשות?

2. מה היא צריכה להרגיש מבחינתה? הרגשה טובה כי חילונית ראתה את האמת וחייה על-פייה? או רע כי ביזתה את הדת ואת התורה!?

3. מה אומרים על זה חכמים ע"פ מקורות? האם מותר לחטוא כדי להרוויח מישהו?

4. האם ואיך היא צריכה לספר את זה ל-רב או לכל גורם אחר ?

זה המקרה:

אותה ידידה שמה נועה. נועה(23) לפני 6 שנים היא הייתה חילונית רגילה, אך היא חזרה בתשובה עקב זה שהיה טוב לה בחיים ואהבה את הארץ ואת היהדות. לצבא לא התגייסה ועשתה שירות לאומי.

מנגד יש לה חברה חילונית (עד לפני 5 חודשים) בשם הדס(23). הדס הייתה חילונית עד הסוף ולא האמינה בכלום, ולא שמרה ולא הקפידה על שום דבר.

הן מכירות מגיל 14 לפי מה שאני יודע , קיצור הן היו הרבה מתווכחות ביניהן על קיום ה' , על כל המצוות שעושים שזה פרימיטיבי וטיפשי וגם הצניעות והדרך חיים .. היה להם לא מעט ויכוחים, נועה החליטה ספונטנית לעשות מעשה..

הרי אומרים, "אם אדם לא מנסה הוא לא מגלה" ..

אז היא עשתה איתה דיל(עיסקה), שהיא תאכל צ'יזבורגר (המבורגר בלחמינה עם גבינה) שזה לא כשר וזאת עבירה חמורה. הדס אמרה בכיף, היא קבעה: אם את לא מצליחה את חוזרת להיות חילונית ושתבוא איתה למסיבות,ים,בריכה, וכו'''.. ואילו אם היא תאכל (יש לציין ש-היא הייתה חילונית היא לא שמרה כלום), אז הדס במשך חודשיים לוקחת על עצמה חצאית, שמירת שבת, תהילים, ללכת לשיעור\לסמינר לפחות 5 פעמים בתקופה הזאת, כשרות מלאה.

נועה עשתה את זה!! היא אכלה הכול....

והדס קיימה את העיסקה..

והתוצאה היום, הדס עד עצם היום הזה דתייה שמקיימת הכול, ואילו נועה עדיין, אך היא מתביישת מאוד במעשה מצד אחד כי זאת עבירה וביזוי ה' . א. אכילה של בשר וחלב יחדיו. ב. אכילה על כלי חלבי גם בשר וגם חלב. ג. בהייותה לבושה כדתייה היא עשתה את העבירה החמורה בידיעה.. ד. נתנה דוגמא רעה לחברתה במעשה שעשתה וגרמה ל"ייראו ויילמדו".

תשובה

ברמה העקרונית אסור היה לה להסכים להתערבות כזו, כיוון שאין דבר המצדיק עבירה על איסורי תורה אלו.
אמנם, חברתה חזרה בתשובה בעקבות כך, אך אין בכך להתיר זאת. מוטל עלינו לחפש דרכים אחרות להשיב את אחינו לקיום תורה ומצוות, דרך שאינה כרוכה בעשית עבירות.
אך זאת יש לזכור ולחקוק על לב - שערי תשובה אינם ננעלים, וודאי שלא לחברתך שפעלה מתוך מניעים חיוביים. על כן המענה הנכון במקרה זה הוא לשוב בתשובה שלמה ומלאה, אשר על פי דרכי התשובה כוללת גם וידוי על החטא ( וידוי זה הינו אישי ופרטי ואין צורך ברב לשם כך).
לא זו בלבד, כיוון שחברתך מלאה רגשי אשם, הרי שראוי לה לקבל על עצמה להחמיר החמרה יתירה דווקא בדינים אלו (לדוגמא, הקפיד 6 שעות בין בשר וחלב, להקפיד על כשרות מהודרת יותר וכדומה), וזאת כדי להחזיר לעצמה את הכבוד האישי ולמחות מעליה את תושת הבזיון שהיא חשה. בעקבות כך תשוב אליה השמחה שבעבודת ה' ובקיום המצוות.
שנזכה לשוב בתשובה שלמה.
עקיבא.

כתבות נוספות