שאל את הרב

חשמל, בע"ח, וסקיטבורד בשבת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/10/06 18:05 כד בתשרי התשסז

שאלה

מספר שאלות בנושא מצוות שבת:

1.מדוע מותר להשתמש בחמל בשבת? האם התואנה שחברת חשמל במילא תעבוד בשביל מקומות בהם זה פיקוח נפש היא מספיקה ? הרי יש מצב שככל שנצרוך יותר, כך יצטרכו בחברת החשמל לעבוד יותר קשה כדי לספק לנו חשמל, וממילא חילול השבת שלהם בשבילנו יהיה גדול יותר!

2. האם מותר להאכיל בעלי חיים בשבת?

3. האם מותר לנסוע על רולר בליידס או סקיטבורד בשבת?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב,

[חשמל בשבת] - מתוך הספר פניני הלכה לרב אליעזר מלמד שליט"א.

ברור לכל שיש הכרח לספק חשמל לכל רחבי מדינת ישראל בכל ימות השבוע כולל שבת, וכל פגיעה באספקת החשמל כרוכה בסיכון נפשות, שכן בבתי החולים מכשירים רפואיים רבים תלויים באספקת החשמל, ואף בבתים רבים ישנם חולים הנזקקים למכשירים רפואיים לשמירת והצלת חיים. וכן כוחות הבטחון נעזרים במכשירים חשמליים, שאם לא יעמדו לרשותם לא יוכלו להגיב כראוי במצבי חירום. ובימים קרים בבתים רבים חימום הבית נעשה בעזרת מכשירים חשמליים, ואם תיפסק אספקת החשמל עלולים תינוקות וחולים להסתכן. ואף בימים חמים מאוד יתכן וקיימת סכנה מסוימת לגבי חולים הזקוקים למיזוג אויר. בנוסף לכך, הואיל וכיום רגילים לאחסן אוכל למשך ימים רבים במקררים ומקפיאים, אם ייפסק החשמל המאכלים עלולים להתקלקל ומתוך קבוצה גדולה של אנשים יהיו כאלה שיחלו עקב הרעלת קיבה ויסכנו את נפשם.

לפיכך ברור שחברת החשמל חייבת לדאוג להמשך אספקת ביום השבת, וכן אם ארעה הפסקת חשמל במקום מסוים יש לבצע את כל הנצרך כדי לחדש את אספקת החשמל, משום החשש שיש באותו איזור צרכים הכרוכים בפיקוח נפש.

אלא שלמרבה הצער נודע כי עובדי חברת החשמל מבצעים בשבת פעולות שאין בהם צורך חיוני להמשך אספקת החשמל אלא מגמתם חסכון בהוצאות. יתר על כן, אילו היתה מודעות לשמירת השבת, ניתן היה להפעיל את כל מערכת יצור החשמל באופן אוטמאטי בלא התערבות אדם. ורק לצורך מקרי חירום היה צורך להשאיר בתחנת החשמל פועלים שישגיחו על המערכת ויתערבו במקרה של תקלה. וכיוון שבפועל אין חברת החשמל משתדלת להימנע מביצוע מלאכה בשבת, נטו כמה מגדולי הרבנים להחמיר שלא להנות בשבת מהחשמל המיוצר בחברת החשמל, וזאת כדי שלא להנות ממעשים של חילול שבת, וכדי שלא להיות שותף בחילול ה' הזה.

אולם למעשה, מותר להנות מהחשמל בשבת. כי למרות שהיו יכולים להתארגן לפני שבת באופן שהיה חוסך חלק מהפעולות, מכל מקום בעת שהפועלים מבצעים את המלאכות הנדרשות להפקת החשמל אין בידם חילול שבת, משום שהחשמל נצרך לחיי אדם, ואגב כך כל שאר האנשים יכולים להנות מהחשמל. ומכל שאר המלאכות שהפועלים מבצעים בשבת למרות שאין הכרח לעשותם לצורך ייצור החשמל, אף שיש בהם חילול שבת, מכל מקום לנו אין כל הנאה מהם. ולכן מותר להנות בשבת מהחשמל.

[האכלת בע"ח בשבת] - מתוך העלון קול צופיך - של הרה"ג הרב מרדכי אליהו שליט"א.

בזמנם, לא היו הרבה צעצועים, ואם היו רוצים לתת צעצוע לילד, היו לוקחים תרנגול קטן או ציפור קטנה והילד היה משחק איתם, רץ אחריהם ותופס אותם. ויש לדעת, שאם הציפור שייכת לילד הקטן כגון שאביו נתן לו אותה – אזי מותר לו בשבת להאכיל אותה, אבל להאכיל בשבת ציפורים של אנשים אחרים – אסור, כיון שאין מזונותיהם עליך.

דגי נוי – לבעל הדגים מותר להאכילם בשבת, אבל לאדם אחר שאין הדגים שלו וכוונתו רק ליהנות בזה שהדגים קופצים וכדו' – אסור להאכילם, ויש להזהר בזה מאד.

כלב - יש אנשים הגרים בערי הסְפַר, ושם מותר לגדל כלב למטרת שמירה. ובשבת מותר לו להאכיל את הכלב שלו, אבל להאכיל את הכלב של שכנו – אסור, כי אין מזונותיו עליך.

[לסיכום] (הוספה שלי ולא של הרה"ג) - כל בG"ח שמזונותיו עליך מותר להאכילו בשבת.
ראוי לעיין בשולחן ערוך, אורח חיים, סימן שכד, דיני הכנת מאכל לבהמה בשבת


[רולר בליידס או סקיטבורד בשבת]

האיסור על רכיבה באופניים או על שאר הדברים הדומים לזה, איננו כתוב בתורה במפורש. (גם הרבה מלאכות אחרות אין מופיעות במפורש בתורה).
וכמה סיבות לאיסור זה:
א. אופניים הם מסוג הדברים שעלולים להתקלקל ואדם באופן טבעי מתקן אותם (גם יל מנסה לתקנם עד שהוא נוכח לדעת שהוא לא יצליח, ולעיתים גם הוא מצליח) ומחזירם לשימוש. זה יכול להיות פנצ´ר, נפילת שרשרת, יישור הכידון, חיזוק בורג רופף, סיבוב גלגל, הגבהה והורדת הכיסא ועוד. (ברולר בליידס או בסקייטבורד יכול לצאת גלגל, להשבר, להקרע ועוד) מלאכת שבת שיכולה להגרם מתיקון זה, לעיתים היא 'מלאכת בונה' לעיתים 'מכה בפטיש'. המשותף לשתי המלאכות הללו הן החזרת כלי לכשירות על מנת שיוכל לבצע את ייעודו.
ג. סיבה שניה היא החשש שאם נתיר לו לרכב עליהם בשבת הוא יכול בטעות לרכב ולצאת מהתחום. וממילא הוא יעבור על איסור תחומין, ואולי גם על טילטול מחוץ לתחום ואולי גם על העברה מרשות לרשות ועוד.
ג. [סיבה נוספת היא 'עובדין דחול', כלומר זו פעולה שגורמת לטשטש את ההבדל בין יום חול ליום שבת ולכן אסור.]
ד. אנשים יטעו ויגידו אם רולרבליידס מותר אז גם אופניים ולמה טוסטוס לא ...

[לסיכום:]
ממכלול הטעמים שנזכרו לעיל, וכך נראה מפסיקת הרבנים, [אין היתר ליסוע באופניים, רולרבליידס, סקיטבורד בשבת].
לעיתים נשאלת השאלה האם איש שיש לו צורך ביטחוני\רפואי וכדו' ועליו ליסוע בשבת האם עדיף שיסע באופניים או ברכב. (לדוג' רופא שנוסע למשמרת בבית החולים – האם ראוי שיסע באופניים או ברכב, כמובן כשיש זמן ולא מדובר על פיקוח נפש), יש לפנות לרבו ולקבל פסק ברור עבורו.

בברכת כל טוב,
שלמה,
shlomo@makshivim.org.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות