שאל את הרב

חשוב מאוד !! בבקשה. .. .

חדשות כיפה הרב אליעזר אלטשולר 05/01/07 00:03 טו בטבת התשסז

שאלה

ב"ה

שלום וברכה לכבוד הרב,

רציתי לשאול מהו יחסה של היהדות לדמיון מודרך (מדיטציה) ראיתי באתר כמה וכמה תשובות אך לא הבנתי תשובה חד משמעית .

האם כאשר אני שומעת מוזיקה מרגיעה של ציפורים ונחלים לדוגמא , ואומרת לאנשים שיחשבו על עצים , פרחים (כל מה שעושים בדמיון מודרך) סתם בשביל הצחוקים ובשביל הכיף זה מותר?

ויש לי עוד שאלה בקשר לנדרים :

אני לא יודעת מה הכוונה לכך שכאשר עושים משהו כשלוש פעמים זה נחשב נדר או משהו כזה,

אבל אני כשהתחלתי למשל להוסיף כל מיני תוספות בתפילה אמרתי לעצמי שזה בלי נדר ! אבל יוצא לי כל יום להוסיף את זה ובטוח שיותר משלוש פעמים ! אז האם זה נחשב נדר? ואם לא אז מה כן?

, ובקשר להגעלת כלים

האם זה נכון שנטרף לי כלי רק כאשר הוא נגע במשהו חם ואם לדוגמא הייתה לי כף בשרית ובטעות נגעתי בה כשידי הייתה מלוכלכת בשוקולד חלבי היא לא נטרפה מפני שהשוקולד היה קר וצריך רק לשטפה ? ואם כאשר נטרף ליי כלי מסוים צריך לשים אותו באדמה?!!! (לי אישית זה נשמע מוזר אבל אמרו לי משהו כזה) או שמספיק להגעיל במים רותחים?

ועוד שאלה אחרונה , אינני יודעת שיעורים לברכות אחרונות חוץ מברכת המזון שאני יודעת להעריך על איזו כמות לברך אני לא יודעת בדברים אחרים שברכתם נפשות ומעין שלוש וכניראה שברכתי המון ברכות לבטלה!!! וזה עוד קורה לי , מה לעשות איך אפשר לדעת בדיוק??

תודה רבה לכבוד הרב ואני מאוד מצטערת על כמות השאלות פשוט זה נורא חשוב לי.

שבת שלום.

תשובה

בע"ה
שלום רב,
1.אין שום בעיה בדמיון , אדרבא זהו כח חשוב ביותר בכוחות הנפש של האדם, וחשוב לדעת להשתמש בו. בשימוש נכון, זוהי כנראה אחת ההכשרות הנצרכות לנביאים, שבמהרה יחזרו להינבא. מה שמדובר כבעייתי, זה מה שבעזרת הדמיון רואים כביכול מלאכים או מדברים עם אנשים ,חיים או מתים, - אלודברים שאסורים עפ"י ההלכה.
2.אם אמרת מראש שזה יהיה בלי נדר, אז אינך מחוייבת בו.מנהג של שלש פעמים, זה מעיד שהרצון שלך היה להמשיך ולנהוג כך בקביעות וזה מחייב. כל זה כמובן אם שלש הפעמים היו ברצף ולא באקראי, ובתנאי שלא אמרת מראש אחרת.
3.לגבי הכף עם השוקולד, זה נכון, הטעם נבלע רק אם זה חם. מה שאמרו לך על האדמה, הדין הוא כזה שאם כלי כמו סכין חתך נניח גבינה קשה שאז הדוחק גורם לבליעה מסויימת בסין, והסכין במקורו היה בשרי, צריך להוציא את טעם הגבינה באותה דרך שבה הוא נבלע כדי להכשירו, ועושים זאת ע"י נעיצה באדמה קשה כמה וכמה פעמים,(נוהגים 10 פעמים) שאז הדוחק של האדמה פולט את טעם הגבינה החוצה והסכין חוזר להיות כשר. זה בתנאי שהגבינה לא היתה חמה כי אז צריך גם להוציא את הטעם החלבי ע"י חום כלומר בליבון או לפעמים די בהגעלה.
4.השיעור הוא "כזית" שזה בערך נפח של קופסת גפרורים.
בברכה, אליעזר

כתבות נוספות