שאל את הרב

זהירות- זיופים בשמן זית

חדשות כיפה הרב משה כ''ץ 03/12/03 02:26 ח בכסלו התשסד

שאלה

שלום לרב.

יש לי שאלה הלכתית:

1. באילו תנאים, אם בכלל, מותר לקחת מגוי שמן זית שעשוי מזיתים בלבד? באיזה בעיות הלכתיות נתקלים והאם ניתן לפתור אותן?

2. אותה שאלה לגבי זיתים כבושים מוכנים לאכילה.

תשובה

שלום וברכה

1.לכאורה אפשר תמיד לקחת שמן זית מגוי שהרי לא התקבלה הגזירה על שמן של גוים.

ולמרות זה, היום אין אפשרות לקחת שמן זית מגוי מכמה סיבות.

1. יש הרבה מאוד זיופים ביצור השמן. עוד בתהליך היצור עצמו מזרימים מתחת לריצפת בית הבד,במערכת מיוחדת של צינורות, שמן או מים כדי לדלל את השמן זית. וזה נכנס ישר לתוך התוצר הסופי של השמן ואף אחד (חוץ מבעל בית הבד) אינו יודע על כך.
אז אפשר לשאול- מה כל כך נורא הרי זה עדיין כשר. או אפשר לשאול- איך יתכן כדבר הזה? הרי אפשר לראות מיד שערבבו שמן אחר או מים שהרי אין להם אותו משקל סגולי והם יפרדו זה מזה.
והיא הנותנת. קודם כל השמן האחר שמערבים בשמן זית מקורו אינו ידוע והוא יכול להיות שמן מין החי שהוא שמן מאד זול יחסית.
נוסף על כך צריך לערבב את השמן או המים עם השמן זית כדי "לעבוד" על הקונים. וזה עושים ע"י הוספת חומר בשם "מתחלב" או באנגלית "emulsifier". והוא חומר שהוא לא תמיד כשר אלא שעושים אותו מין החי.
וכאשר מדללים את השמן הרי עכשיו הוא לא כל כך נראה כמו שמן זית ולכן צריך להוסיף צבע מאכל ירוק או חום. הצבעי המאכל הללו אינם תמיד כשרים ולפעמים עושים אותם מבעלי חיים טמאים או מחרקים טחונים.

כמובן אפשר שתהיה ג"כ בעיה של הפרשת תרומות ומעשרות או של ערלה.

ואפלו אם הערבי שמוכר או נותן לך את השמן נשבע בשבועה חמורה בשם מוחמד זה לא אומר שאפשר לסמוך שהרי אפילו אם תאמין לו- יכול להיות ש"עבדו" גם עליו ושהוא בעצמו לא יודע. ואפילו היה מקרא בצפון הארץ של בית בד של שני אחים שאחד באמת לא ידע שהשני עשה מערכת צינורות מתחת לבית הבד ושאח אחד היה גונב מהשני את השמן ומוסיף שמן אחר יותר זול.

וכל בשמן של יהודים צריך להזהר.
אפשר לראות כאן באתר את החוזר האחרון של הרבנות הראשית שפרסמו לקראת חנוכה על קרוב ל10 סוגי שמן זית מזויפים הנמצאים כרגע בשווקים ובחנויות.

2. לגבי זיתים כבושים ג"כ יש בעיה של תו"מ וערלה. וצריך גם לדעת ע"י איזה חומרים כבשו את הזיתים-שהרי יש חומרים שמזרזים את תהליך הכבישה ויש ג"כ כל מיני חומרי שימור שיש בהם בעיות כשרות וג"כ חומרי טעם וריח לא כשרים.


כתבות נוספות