שאל את הרב

השפעות הפרסום

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/12/06 15:53 יט בכסלו התשסז

שאלה

בס"ד

שלום!

אני שלומית, בת 15, נעים להכיר:) שאלתי בעבר כבר כמה שאלות.

אני לומדת במסגרת לנוער מחונן קורס "פסיכולוגיה חברתית". במסגרתה למדנו על השפעות הפרסום על בנ"א. שאלו אותנו על השפעות הפרסום, האם אנחנו מושפעים ובאיזה מידה, ואיך ניתן להתגונן מפני השפעות הפרסום. כמעט כל משתתפי הפורום ענו על השאלה מנקודת מבט חילונית, וחשוב לי מאוד גם להביא את נקודת המבט היותר תורנית למודעות. הבעיה היא שאני לא ממש יודעת מהי....

אני ממש ממש אשמח אם תדריכו אותי, אשמח גם לקישורים.....

יומעולה ובשורות טובות בעז"ה לכל עמ"י..

תשובה

שלום שלומית.
לפני הכל רציתי להודות לך על השאלה.
מעולם לא יצא לי להתעמק בשאלה הזו ובזכותך זכיתי לברר קצת את הנושא.

לפני הכל נראה לי שצריך לברר מה מותר ומה אסור על פי ההלכה בפרסום.
הרמב"ם אומר (בהלכות מכירה פרק י"ח הלכה א´):
"אסור לרמות את בני אדם במקח וממכר או לגנוב את דעתם, ואחד עובד כוכבים ואחד ישראל שוים בדבר זה, היה יודע שיש בממכרו מום יודיעו ללוקח, ואפילו לגנוב דעת הבריות בדברים אסור".
כלומר, אין שום היתר לפרסם דברים שאינם נכונים על מוצר כלשהו, או להציג אותו בצורה שלא לגמרי נכונה (לדוגמא אסור להראות בד לבן מהחנות ולומר שזה נקי כי כיבסתי את זה באבקת כביסה מסוימת...) - יותר מכך, אם יש חיסרון במוצר חייבים להודיע לקונה.

אמנם, הרמב"ם ממשיך ואומר:
"מותר לחנוני לחלק קליות ואגוזים לתינוקות ולשפחות כדי להרגילן לבא אצלו, ופוחת משער שבשוק כדי להרבות במקיפין ממנו, ואין בני השוק יכולין לעכב עליו ואין בזה גניבת הדעת".
כלומר, מותר לעשות מבצעים ולהוריד מחירים כדי למשוך קונים.

הגבלות הלכתיות אלו הן שוליים מאוד רחבים שיאפשרו הרבה סוגי פרסום ופרסומות, ומבחינת ההלכה נטו לא נראה שיש עוד איסורים בהקשר זה.

אילו התורה הייתה רק "אסור ומותר" התשובה הייתה נגמרת כאן. אבל התורה איננה רק אוסף של חוקים אלא דרך חיים. לכן כשאנחנו חושבים על כל דבר שבעולם אנחנו צריכים לחשוב גם על ההשפעות הרחבות שלו.
במקרה הזה, לדעתי, צריך לחשוב - לאיזה חלק בנפש הפרסום פונה? האם הוא פונה לגאווה של האדם? האם הפרסומת פונה אל התאוות הנמוכות של האדם כמו תאוות האכילה, או חמדת הממון, ובכך מנסה לעקוף את החשיבה ההגיונית ולפעול ישירות על התת מודע שלו?
כל הדברים האלו אמנם אינם אסורים (במגבלות הצניעות כמובן!) אבל נראה לי שהם אינם עומדים במבחן התורה. אלו אינן השפעות חיוביות על האדם ולכן בתור מפרסם אין ראוי להשתמש בהן ובתור צרכן צריך להתגונן מפניהן.

אני קווה שעניתי על השאלה ושהכל ברור, אם לא, אני אשמח להמשיך ללבן את הנושא בדוא"ל
ישר כח על השאלה הפלאה והחשובה,
בתפילה שנצליח למצוא את דבר ה´ בכל דבר בעולם - ולפרסם את שמו.
אריאל
Arielez1@gmail.com

כתבות נוספות