שאל את הרב

השנה העברית- תורה ומדע

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 08/10/06 00:24 טז בתשרי התשסז

שאלה

שלום רב,

השאלה שלי היא איך הספירה היודית של מניין השנים שהיא 5000 ומשהו עם כל התורות המדעיות שנותנות טיעונים מוצקים לכך שהיו קיימים חיים על הכדור הזה עוד לפני הבריאה.

אני אדם מאמין בכל מאודי ומאוד מעוניינת לדעת מה אומרת הדת על הנושא הזה שלבטח מעסיק עוד רבים וטובים ממני.

המון תודה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב!
ראשית, אין זו בושה לא לדעת התשובות לשאלות מעין אלו. מדובר בשאלות כבדות שרב הדיון אודותם, ומעטים עד מאד הם החכמים אשר בקיאים בכל התשובות בנושאי האמונה והסתירות הקיימות- לכאורה- בין תורה לבין מדע. התשובה, "עדיין איני יודעת, אבל אני לומדת את הנושא" היא תשובה לגיטימית לחלוטין, ואל לך להתעצב כשאת נאלצת להשתמש בה (בתנאי שאת באמת לומדת ומנסה למצוא את התשובות הנכונות עבורך...).
מעבר לכך, למרבית שאלות אלו אין פתרון "מושלם" יש מספר רב של כיוונים והצעות. שיטות להתמודדות, אשר הבחירה ביניהן אינה מוכרחת, וכשאיפה, במסגרת החיפוש אחר האמת מן הראוי להכיר מספר שיטות שונות ולגלות איזו היא הקרובה ללבך.
כך, בסוגיות תורה ומדע יש שלוש גישות עיקריות (ואחרים עם שינויים קטנים) להתמודדות עם שאלות דת ומדע:
1.["הפרדת רשיות" בין התורה למדע]- יש שנקטו בשיטה שסיפור הבריאה בתורה בה להמחיש רעיון יותר מאשר תיאור מציאות מדוייק. (ורב הדיון על כך במפרשים המשווים בין סיפורי הבריאה השונים בפרק א´ ו-ב´ של בראשית). לטענתם התורה הוא לא ספר היסטוריה ולא מנסה להיות, אלא הוא דבר ה´ הבא ללמדנו מוסר, אמונה, השקפת עולם וכו´.כמו שהמדע לא בא ללמד אותנו אמונה ומוסר, כך התורה לא באה ללמד אותנו מדע\היסטוריה, ולכן מה שצריך לחפש באמירות היסטוריות זה הפן הרעיוני ולא המדעי בהם. וכך העולם נברא בזמן שהמדע סובר, ולפני 5767 שנה הקב"ה התגלה לראשונה לאדם הראשון, או כיוון דומה.
2.[התאמת הפסוקים והבנתם מחדש]- יש שנקטו בשיטה ש"יום" בסיפור הבריאה הינו תקופה ארוכה בהרבה מהזמן הנקרה בימינו "יום" (וחשבי על כך שיום לפני בריאת השמש ביום הרביעי חייבת להיות בעלת הגדרה שונה מיום של ימינו...)וכך העולם יכול להיות באמת בגיל שהמדע סובר. כמו מתי שכתוב "יד ה´" אנו לא מפרשים כמו הפשט הפשוט של חמש אצבעות, אלא אנו מתאימים את הפשט ומבינים אותו מחדש, כך גם נעשה במעשה בראשית.
3.[שלילת המדע]-יש שנקטו בשיטה הגורסת כי הדבר כלל אינו משנה ואנו דבקים באמונה תמימה בסיפור התורה בפשטותה (אם הקב"ה יכול לברא עולם כה מורכב, מדוע שלא יברא בו גם שרידים של יצורי קדם במעבה האדמה בכדי לבחון את אמונתנו או למטרה נסתרת אחרת?)




בסופו של דבר, תאלצי לשבת ולחפש בעצמך את התשובות הנכונות לך. רק את תוכלי למצוא אותן.

תשובה כמעט זהה פרסמתי עכשיו באתר, ונכתבה לשם שתי השאלות שלכם:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=98099
צוות ישיבת הר עציון



👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות