שאל את הרב

השבת אבידה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 11/05/08 16:19 ו באייר התשסח

שאלה

שלום כבוד הרב

מצאתי כרטיסית אוטובוס בשוק, הכרטיסיה היתה כמעט מלאה ושוויה כ-40 ש"ח. לא חשבתי כל כך לפני שהרמתי אותה אבל ידוע לי שלפי ההלכה גם אסור לי להתעלם מאבידה כלשהי ברחוב. נשארתי במקום זמן מה ולא היה שם אף אדם שנראה כמחפש. היות והשוק פעיל יום אחד בשבוע זה לא יעיל להשאיר שם הודעה (גם אין איפה לתלות אותה). אני בספק אם גם לתלות הודעה בתחנה המרכזית יהיה יעיל. אין לנו עיתון מקומי שמפרסם הודעות כמו אלה.

כיצד עלי לנהוג?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום וברכת ד'

כיוון שיש כאן סימן המנין של הנקבים והנסיעות שנעשו בכרטיסיה זו, ואין רגילות לתת אחד לשני כרטיסיות, על כן יכול המספר להיות סימן או אם יש סימן אחר, וממילא חלה חובת הכרזה (אם זה מקום שהרוב ישראל).
על כן נראה שיש להניח באזור מודעה לשבוע הבא שנמצאה כרטיסיה ואפשר למסור פרטים וסימנים בטל. ..... אם לא יענו על כך אפשר להשתמש בכרטיסיה, ולכתוב בצד שהייתה כרטיסיה בשווי מסויים, ואם ינתן סימן יוחזר למאבד.
אולם נראה שבימינו רוב האנשים כשרואים שנאבדה כרטיסיה הם מתייאשים מלמוצאה, על כן יש כאן ייאוש, אפילו שיש סימן, בכו"א הרוב מתייאשים, ובייחוד בכרטיסיה שאנשים מיד מרגישים בחסרונה, על כן רוב הסיכויים שהמציאה הייתה לאחר שהמאבד התייאש, והרי אין צורך כלל להכריז.
על כן לכתחילה כדאי לשים מודעה ביום השוק, ואם לא יענו אפשר להשתמש.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות