שאל את הרב

הערבים ואנחנו...

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/01/07 14:58 כא בטבת התשסז

שאלה

דנתי עם חברה שלי על הערבים והתעוררו לי הרבה שאלות במהלך השיחה וקיוויתי שתוכלו לעזור לי איתם... אנחנו הימנים במילים עדינות ממש לא אוהבים את הערבים- אנחנו ממש לא רוצים שהם יהיו פה- ולא רוצים שהם יהיו בממשלה שלנו ויתערבו לנו בחיים...ואנחנו מתבטאים בחריפות כלפהם...אפשר להגיד שאנחנו אפילו קצת גזענים(כי הרי לא כולם מחבלים...), מצב זה מזכיר לי את השנאה כלפינו- היהודים, אצל האנטישמים... למשל שהיינו בגלות- הם שנאו אותנו כי השתלטנו על הארץ שלהם- כדבריהם(ממש כמו שאנו אומרים על הערבים...), הצלחנו שם והיינו הרבה... והם שנאו אותנו שנאה בלתי מוצדקת לפי דעתי... אבל ככה בדיוק אנחנו- אנחנו שונאים אותם... ואנחנו די גזענים(המורה שלי אמרה בשיעור שהערבים מולידים הרבה ילדים עם עין הרע...), וכו'... מצד שני אני באמת לא סובלת את הערבים ו-"הבא להורגך השכם להורגו"- והם באמת גודלים במספרם והייתי מעדיפה שהם לא יהיו פה... אבל זה בדיוק מה שאנטישמים מרגישים כלפינו ואנחנו קוראים להם גזענים!!!

אז מה לחשוב- אני באמת לא יודעת ואני מקווה שתעזרו לי לעשות לי סדר בראש...

תודה!!!

תשובה

שלום לך!
שאלת שלה קשה ועמוקה ואין לה תשובה פשוטה וקצרה.
אנסה לכתוב מעט ובנוסף אצרף קישורים שעוסקים בנושא. אני מודע לכך שיש שם הרבה קישורים אבל כל אחד מתיחס לנושא בזווית קצת שונה.

יש לך בעצם שתי שאלות. אחת כללית - האם היהדות היא דת גיזענית? ואחת פרטית - האם אנחנו צריכים לשנוא את הערבים? אתיחס לשתי השאלות בנפרד.
א. האם היהדות דת גיזענית? זה תלוי בהגדרה של גיזענות. היום יש נטייה לסווג כל דבר שקשור ללאומיות בתור סוג של גזענות. שמעתי מראש הישיבה שלי שזה סוג של תגובה לשואה. העולם היום מפחד מכל גילוי של לאומיות כי הוא ראה שלאומיות יכולה להוביל לדברים נוראיים - ואכן אין חולק שזו אפשרות. אבל לא כל סוג של לאומיות היא גזענות. לאומיות שמטרתה לתקן את העולם, לא על ידי השפלת עמים והרג אלא על ידי לימודם והעלאתם אינה נחשבת גיזענית.
ב. היחס לערבים - זו שאלה מסובכת בה צריך להפריד בין רצוי למצוי. המצב הרצוי הוא שנחיה בשלום עם הערבים ושלא נשנא שום אדם. אין לנו בעיה עקרונית עם זה שערבים יחיו בארץ אם ברור שהבעלות על הארץ היא של העם היהודי.
המצב המצוי הוא שלא רק שהם לא מכירים בבעלותינו על ארצנו, אלא מתנגדים לה. כיוון שכך נוצר מצב שאנחנו נאלצים להגן על עצמינו.
כאן יש מלכוד.
מצד אחד אסור שנגיע למצב בו אנחנו מרחמים על הפוגעים בנו. אין דבר בעולם המוצדק יותר מאשר הגנה עצמית או אפילו תקיפה יזומה כאשר מטרת העל היא בטחון עם ישראל. מצד שני אסור להגיע למצב בו אנחנו שונאים בצורה עיוורת ונגררים לפעילות שמטרתה השפלה סתמית. מהו האיזון? שאלה טובה, אבל בכלליות - בטחון, כן! בלי בושה ובלי התנצלות. שנאה עיוורת וסתמית, לא! זה לא נכון וזה לא טוב לנפש שלנו.
זהו בקצרה. כמו שכבר אמרתי יש הרבה לומר בנושא, אבל כיוון שאחרים הקדימו אותי וכתבו יותר טוב ממה שאני יכול אני מעדיף להפנות אותך אליהם:
בעניין היחס לערבים:
https://www.kipa.co.il/ask/show/53196 חברים מקשיבים
https://www.kipa.co.il/ask/show/98178 הרב שרלו
https://www.kipa.co.il/ask/show/93251 צוות ישיבת פתח תקווה
https://www.kipa.co.il/ask/show/93130 מכון התורה והארץ
https://www.kipa.co.il/ask/show/60469 הרב שי פירון

היהדות דת גזענית?
https://www.kipa.co.il/ask/show/86907 הרב שמואל אליהו
https://www.kipa.co.il/ask/show/31583 הרב עוזיאל אליהו
https://www.kipa.co.il/ask/show/224 חברים מקשיבים
http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=9360 הרב שרלו

אם יש לך עוד שאלות או שאת רוצה להמשיך ולברר את הנושא הזה את מוזמנת לכתוב לי לדוא"ל. אני אשמח לשמוע ממך! (תמיד כיף דבר עם אנשים שמסתכלים על דברים לעומק ולא מנסים רק להבין דברים בשיטחיות...)

בתפילה שיתקיים הפסוק "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים" במהרה בימנו,
אריאל
Arielez1@gmail.com

כתבות נוספות