שאל את הרב

הלכות שבת כשרות

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 28/12/11 22:29 ב בטבת התשעב

שאלה

שלום רב ,

יש לי שתי שאלות אחת נוגעת לעינייני כשרות והשנייה קשורה להלכות שבת :

1) במטבח שלי ישנו רק כיור אחד מעל הכיור יש שני סקוצים בצבעים שונים אחד עבור חלב והשני עבור בשר , יוצא לי להחליף לעיתים תכופות מאוד את הסקוצ'ים כל פעם מסיבה שבזמן שאני שוטפת כלי בשרי נגיד עפים מים ואני חוששת שאולי עפו מים מהכלי הבשרי על הסקוצ' החלבי ואז זורקת אותו דבר שמעצבן מאוד את בעלי, או שלפעמים נופל הסקוצ' החלבי לכיור ריק לאחר שנשטפו בו כלים בשרים ואז אני זורקת אותו גם , האם אני נוהגת נכון?

2) יש לנו תאומות בנות שלושה שבועות בבית ברוך ה' ואנחנו מנהלים רישום של האכלה ויציאות של כל אחת מהן כדי לנהל מעקב של אוכל כפי שהתבקשנו על ידי טיפת חלב וכדי למנוע בלבולים (במיוחד בשעות הבוקר המוקדמות.. ) של מי אכלה מתי, העניין הוא שבשבת אני לא יכולה לנהל רישום מכיוון שאסור לכתוב ... האם יש פתרון עבור שבת ?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום רב

א. מעיקר הדין מותר להשתמש באותו סקוץ' גם לחלבי וגם לבשרי. כחלק מהחומרות והחששות להטרפת הכלים שאנחנו מקפידים עליהם, שבגללם אנחנו מפרידים לגמרי את כלי המטבח בין חלביים לבשריים, אמרו הפוסקים שיש להשתמש בסקוץ' נפרד לחלבי ולבשרי.
המשמעות היא, שאם ניגבת בטעות אוכל חלבי עם הסקוץ' הבשרי - לא הטרפת את הסקוץ'. עלייך לשטוף אותו היטב ולראות שלא נשארו בו שאריות מזון חלבי, ואז ניתן להשתמש בו שוב לבשרי. וכך גם להפך, אם הסקוץ' חלבי והשתמשו בו לבשרי, ניתן לנקות אותו ולהשתמש בו שוב לחלבי.
בוודאי שאם נשפכו מים (אני מניח שאת לא שוטפת כלים במים חמים עד כדי כך שזוהי טמפרטורה שמוגדרת כ"היד סולדת בו", ואז בכלל המים לא עושים כלום לסקוץ') אין חשש להטרפת הסקוץ'.
בוודאי שכאשר מצטרף לזה שיקול של שלום בית, מותר לך להשתמש בסקוץ' אפילו אם הוא התלכלך בדבר אחר.

ב. כיוון שלא מדובר בפיקוח נפש, אסור לנהל רישום זה בשבת. אני ממליץ לנסות לסדר לילדות פינות נפרדות עם האוכל מוכן לכל השבת (למשל, יש מחלק מנות בו ניתן לשים את מנות המטרנה, או אם מדובר בחלב שאוב, ניתן לשים פינות נפרדות במקרר עם חלב מוכן לכל השבת, שאז צריך רק לחמם אותו ולתת להן לאכול) או כלים בצבע שונה בשביל לזכור מה שייך למי מהבנות וכד'.

שתזכו להרבה נחת!
אריאל
(המשיב אינו רב)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות