שאלה
שלום הרב.
אז כמו שכולם יודעים יש מלא מחלוקות בגמרא. אני מנסה להבין לפי מה הגמרא קובעת את ההכרעה שלה.
אני אסביר:
אם ניקח לדוגמא סתם אני זורק - מחלוקת בין רב פפא לרב הונא. המחלוקת הייתה בנושא נזיקין והגמרא החליטה להכריע לפי רב פפא.
פתאום אני קורא עוד דוגמא של מחלוקת ביניהם בנושא טהרה והפעם הכריעו לפי רב הונא.
מה קרה שעכשיו הדעת שלו התקבלה בנושא? האם זה בגלל שהוא מבין יותר בנושא הטהרה?
כלומר השאלה היא האם מחלוקות בגמרא מוכרעות בגלל ידע מוגבר של אמורא או תנא בנושא מסוים או שישנם עוד סיבות? אשמח לדעת מה הם.
👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן
אהבתם? עוד תכנים בלעדיים באפליקציה של כיפה. הורידו עכשיו
תשובה
לשואל שלום
כללי ההכרעה במחלוקות רבים הם. השיקול שהעלת [אינו אחד מן השיקולים].
ישנו כלל אחד האוגד בתוכו את כל כללי הפסיקה. הוא חשוב בתורה, ובחיים בכלל:
[התייחסות לתוכן הדברים]. זה בכלל לא חשוב מי אמר אותם. אם הם נכונים – נקבלם. ואם לא – נדחה אותם.
הכרעות רבות מגיעות מ[ראיה 'כּוֹלִית' של התורה]. לא יתכן שפסיקה בנושא X לא תתאים להגיון הפסיקתי בנושא Y.
(להרחבה: ראה "מאי כללא"? בגמרא בבלי: [עירובין דף מו] | שבת דף לט | יבמות דף ס | גיטין דף לט)
👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן