שאל את הרב

הדרכה ונרגילה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/05/07 20:31 טו באייר התשסז

שאלה

שלום,אני בכיתה י' ומדריכה של ד'. בנים.

לא באתי לשאול על הבעיות הצניעותיות שכרוכות בכך וכד' אלא על בעיה מוזרה שנבעה השבוע.

אחד החניכים מעשן נרגילה [באופן דיי קבוע ממה שהבנתי]

ועכשיו הוא התחיל גם בסניף.

יש לציין-שיש לנו קשר מאוד טוב והחניך מתייעץ איתי הרבה אבל בתחום הזה הוא לא מוותר.

מה לעשות?האם אני כבת ועוד יחסית תמימה לכל העניין הזה [החניכים הסבירו לי איך משתמשים בזה...] יכולה לטפל בו?המדריך שאיתי על סף יציאה והוא לא יכול...

מצטערת על האורך אבל מבחינה הלכתית הבנתי שאין עם זה בעיה של ממש,בקיצור,חוץ מזה שאני לא רוצה שיעשן בסניף אכפת לי ממנו מאוד ואני לא רוצה שיעשן בכלל.

אם צריך לסכם את הבקשה-הוא לא בא ממשפחה יותר מדיי משפחתית ,בעדינות...

תודה רבה רבה מקווה שהבהרתי את עצמי,תשובה מהירה תעזור לי ביותר!

תשובה

שלום לך מדריכה יקרה...

קודם כל מגיע לך תודה רבה כנה ואמיתית.
שאלות כמו שלך מזכירות לנו שלמרות הגועל נפש והשעמום הדוחה הזה שנכפו עלינו עם כל הפוליטיקאים הדם והאדם לאדם... עדיין העתיד שלנו נשאר צלול וצבוע באופטימיות בגלל שאלות כמו שלך:
של מדריכים ומדריכות שמגדילים ראש ומראים לנו איך הדברים היו אמורים להראות.
מה לעשות, ועם כל הכבוד שאין לנו למי ייקח את הפריימריס במפלגת העבודה, את הסוגיות האלה, הם הם הדברים החשובים לנו באמת,אז יישר כוח גדול!

קודם כל לגבי החניך שלך, נראה לי שלמרות ניסיונו העשיר והעבר המפואר שיש לו (כיתה ד'-כבוד!!!)
זה לא עשן הניקוטין המסונן או חד תחמוצת הפחמן שעושה לו את זה.
הרבה יותר פשוט ומתבקש:
אלו ענני הצומי שהוא מפריח לאוויר, עיגולים עיגולים המתרכזים סביבו עד להתפוגגותם.
'שיו, אבא, אמא, חברים חברות, כל העולם ואשתו, תראו אותי!'
'מעשן נרגילה כמו גדול ויודע להכין הכול.מיי סלף'
(תופעה מדהימה, הם עוד סופרים עם האצבעות אבל מומחים עולמיים בכל מה שקשור לפילוסופיית הכימיה של הטבק).
'זה רק אני או שאני פשוט תותח עולם? פטיש אוויר? אל-יווני?'
אז קודם כל נתמקד על הנקודה הזו (לא שחידשנו משהו למישהו) וממנה גם נצמיח בהמשך את הפיתרון.
דוד המלך לימד אותנו את אחד מהכללים הכי חשובים לנו בחיים שמעצם היותו שכזה תופס ובגדול גם בחינוך:
עם חסיד תתחסד, עם תמים תיתמם ועם עיקש תתעקש"
מזה אומר?
שמסתבר שלפעמים כוונות טובות לא מספיקות ואם אנחנו רוצים שהמסר שאנחנו מעבירים באמת ייכנס ויחדור פנימה- כדאי לנו גם לוודא אם אנחנו והמושא שלנו באמת מדברים באותה השפה.
כתבת שלא רק שאת בת אלא שאת גם תמימה בדברים האלה וזה בסדר, תחושי בנוח שכן מה לה, לבת ישראל צנועה ולנרגילות...
אבל מצד, אם את באמת רוצה שהחניך שאת דואגת לו,
מלבד שהוא ישמע אותך גם י ק ש י ב לך שזה שני דברים שונים לגמרי, כנראה שאין לנו ברירה אלא לדבר בשפה שלו.
כי נכון לעכשיו, אם תבואי אליו בתור
המדריכה/האחות הבוגרת/ לא רציתי לדבר איתך על זה אבל טוב נו, אין ברירה/ ותגידי לו:

'תקשיב, אתה חייב להפסיק עם זה!
זה לא בריא וזה גם לא מקובל עלינו שתעשן בסניף כי אתה גורר אחריך ילדים אחרים...
פשוט תן לי ת'נרגילה ו...רואה שם את מדף הספרים?
אתמול קנינו כמה חדשים, שב שם ותתענג לך על כוס תה בריא ותפוח מרענן, נו כבר מרגיש יותר טוב נכון?'

במצב כזה, ברור לך שגם אם הוא לא יגיד לך את זה בקול התגובה שלו תנוע בין 3 אפשרויות:
הראשונה :'מה לעזאזל את רוצה?'
השנייה: 'את יכולה לזוז בבקשה למה את מסתירה את החלון ולא בא לנו להיחנק בסניף עם התות-בננה הזה'
והשלישית: 'הא...הבנתי, את רוצה גם לעשן...נו, אז למה את לא אומרת את זה ישר...?'

כלומר בדרך כלל אנחנו באמת בעד שבנות יהיו תמימות אבל במקרה הזה, לא נראה לי ש'בורות' בעניין הנרגילה תוסיף לך נקודות ואת פספסת נקודות לפני שבכלל התחלת לכן בואי נראה את הדרך השנייה:
הדרך השנייה ולמרות שאני לא יודע מה עם השאר אבל אני יודע מניסיון שלפחות אצלי היא עבדה יופי, היא מה שנקרא להביא אותה בהפוכה:

לך נראה שהמדריכה ה'תמימה ' שלך לא יודעת כלום על נרגילה עשן וטבק?
טוב, תחזיק חזק כי את הפעולה הזו גם הנכד שלך הולך לזכור, ואם ממש בוער לך להיכנס לליגה של הגדולים, כדאי שתקשיב למה שאני הולכת לומר ואז אולי, מי יודע, 'הם' באמת יחשבו שיש לך את זה ואתה באמת בפנים. (כמובן שכל הציניות הזו שמורה רק לך ואין לה מקום בשיחה איתו)
ככה מדריכה יקרה, תהיי בטוחה שהוא קודם כל הולך ל ה ק ש י ב לך ולכבד אותך לפחות בקטע הזה, 'תראו תראו, מסתבר שהמדריכה שלנו כ ן מבינה בנושאים האלה, נו, בוא נשמע מה יש לה לומר':

הייתי קורא לפעולה: נריאל נכילה – על דגים מתים והאחד ששוחה כנגד הזרם.

ההקדמה תוקדש לביסוס מעמדך והדאגה שהם יקשיבו לך טוב טוב:
נריאל נכילה? אין לך מושג מזה ואני מניח שגם לו אין מושג ולכן כאן את אמורה לבסס את היתרון שלך
'לא, אל תגידו לי שאתם מעשנים נרגילה ואין לכם מושג מזה 'נראיל נכילה', לא מבינה,אתם רציניים או מה?
לא, כי גם אחותי הקטנה בת החמש יכולה לעשן נרגילה אבל...חשבתי שאתם באמת גדולים...'
'טוב, תקשיבו לי, למדריכה שלכם ש'אין לה מושג מכלום' ואז תספרי להם על מקור השם של הנרגילה בהינדואית שפירושו אגוז קוקס ותקראי קצת עוד בויקיפדיה http://he.wikipedia.org/wiki/נרגילה

ואז אחרי שהם כבר יבינו ש י ש לך מושג ועוד איך, תתחילי לגשת לחלק העיקרי של הפעולה:

'איך אנחנו מנסים למצוא חן בעיני החברה ומה אנחנו עושים רק כי גם אחרים עושים'
כמובן בלי לפגוע באותו חניך ובשפה שאמורה להתאים לילדים בכיתה ד', כמו שאמר אלברט איינשטיין:
"אם אתה רוצה לדעת אם הבנת דבר מסויים בעצמך, אתה צריך לדעת להסביר אותו לילד בגיל 6"

ואז בסוף, הייתי מסכם את הפעולה בכל הסכנות של הנרגילה http://www.infomed.co.il/questions/q_011304_2.htm
שמשום מה, זוכות להתעלמות מופגנת.
בגלל שמדובר אחרי הכול בילדים קטנים, אני סומך על שיקול דעתך שתדעי מצד אחד לדבר על המחלות ועל מה שהעישון בא יכול לגרום ועדיין לא לחשוף אותם לדברים שהם לא צריכים לדעת.

כדאי גם בשביל לא ליצור אנטי, להתחיל מזה שמגיע כל הכבוד ל....על זה שבגללו ובזכותו את הגעת לפעולה הכל כך חשובה הזו, ולא זו בלבד אלא שתנסי לשתף אותו כמה שיותר במהלך הכנת הפעולה.

נקודה נוספת שאומנם לא אמורה לשחק תפקיד חשוב בגילאים האלה אבל לכל החברה היותר גדולים ועוד איך:

הטבק שאתם מעשנים וטבעות ה'קוליות'-בחייאת-אחי-זה-ממש-כמו-בסיני שאתם מפריחים לאוויר, מיובאת על פי רוב ממדינות ערב ומהרשות הפלשתינאית שזה אומר שבפעם הבאה תדאגו לפחות להוריד את חולצת ה'אני קונה רק מיהודי'.
מבינים? ככה לפחות עוד תוכלו להשתעשע ברעיון שאתם באמת מאמינים במה שאתם אומרים.

שבת שלום ובשורות טובות
אבינועם
avinoam811@gmail.com


כתבות נוספות