שאל את הרב

האם מותר לראות סרטי אהבה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/11/06 14:45 ג בכסלו התשסז

שאלה

האם יש בעיה בצפייה בסרטים עם אהבה (כמובן שיש גבולות!) בהתחשב בעובדה שזה לא עיקר הסרט ושאני לא רואה את הסרט רק בשביל זה אלא לסרט יש גם תוכן אחר. אם כן, מה הבעיה?

בתודה מראש...אור.

נ.ב. אני רוצה הסבר מפורט בבקשה!

תשובה

אור היקרה שלום,
שאלת שאלה גדולה וחשובה, ואשתדל לענות עליה בפירוט ובצורה בהירה.
אין ספק שלסרטים יש כוח עצום לגרום לצופה לחוות חויה בצורה חזקה ולהרגיש את המסר של הסרט עמוק בנפש.
אבל דווקא בגלל כוחם הגדול של הסרטים, צריך להיזהר מהם מאוד.

ננסה להבין מהו סרט ואיך הוא פועל ומשפיע עלינו.
סרט זו חויה כלשהי, שמועברת אלינו דרך תמונות וקולות. במהלך הסרט חוש השמיעה והראיה שלנו מרותקים למתרחש על המסך, הרגשות שלנו סוערים יחד עם ההתרחשויות שאנו צופים בהם, אבל השכל נשאר מחוץ לתמונה. הסרט בעצם פועל בעיקר על הרגשות ולא על המוח, אנחנו חווים את העלילה שהסרט מציג, אבל רק ברמה הרגשית שלה, ולא ברמה השכלית.
תוכלי לראות את זה היטב על פי הצורה שבה את מסיימת לראות סרט כלשהו. נוצרת הרגשה של עייפות, מין תחושה של סיפוק רגשי. רק אחרי ה´התעוררות´ מהשקיעה בסרט, המוח חוזר לפעול ולקלוט מה קורה מסביבו.

ועכשיו מגיעה השאלה- האם זה טוב, או רע?
בכדי לענות על השאלה הזו, ננסה קודם להבין איך הגוף שלנו פועל (את הקטע הבא לקחתי מהספר "תיקון המידות" של הרב אביחיל)- אנו מוצפים כל העת בגירויים מהסביבה: מראות, ריחות, קולות וכד´. האדם מסנן את הכמות העצומה של הגירויים. מערכת הסינון מורכבת בעיקר מהשכל ומהרגש.
לדוגמא: רעש מסוים מגיע לאוזן. הרעש מועבר לשכל, והשכל קובע :נשמע רעש! אולם, מה יחס האדם לרעש זה? כיצד הרעש קשור לאדם? כאן נכנס הרגש למערכת וקובע את היחס לרעש: הרעש נעים לנו או מפריע לנו? נתון זה יועבר חזרה לשכל. השכל מנתח את המצב שנוצר בהתאם לרגש ומסיק מסקנות. אם היחס חיובי, מעניין, מסקרן וכד´- ניתנת הוראה לגוף להתקרב למקור הרעש הנעים. אם היחס שלילי- השכל מורה לגוף להתרחק או לאטום את האוזניים.

כפי שראינו קודם, במהלך הצפיה בסרט, השכל מנוטרל, רק הרגשות והחושים פעילים. במילים אחרות אפשר להגיד שמערכת הסינון והבקרה פגומה. אין פיקוח על מה שנכנס לנפש. החושים קולטים, והכל נכנס פנימה ונקלט בנפש בלי ה´מסקנות´ שהשכל מסיק.
ועכשיו צריך לברר מה אנחנו מתירים לנפש שלנו לקלוט-
אם הסרט חיובי במאה אחוז, ניתן לצפות בו ולהפיק ממנו תועלת מרובה, כי הכל נקלט בנפש בצורה ישירה ועמוקה.
אבל אם יש משהו הכי קטן שלא טוב בסרט, הוא מועבר לרגשות שלנו בלי סינון של המוח, נקלט בנפש והופך למשהו שהנפש מורגלת בו ומושפעת ממנו.

ברגע שאת רואה סרט עם אהבה, למרות כל הגבולות שתשימי, ולמרות התוכן הערכי שיש בו, תמיד יהיו רשמים שליליים שיכנסו אליך לנפש באופן חופשי, בלי סינון של המוח. הרשמים האלו יכולים להיות מראות לא צנועים, מילים וביטויים מקולקלים, מסרים צדדיים שאינם ערכיים (תרבות המערב, נצרות וכד´), ועוד... (בכלל, קשה מאוד למצוא היום סרטים נקיים לגמרי) גם אם את לא מרגישה באופן ישיר את השפעתם, הם נכנסים לתת מודע, ומשפיעים עליך בלי שתשימי לב. הם משפיעים עליך בהחלטות, במעשים, בסגנון הדיבור, במחשבות ובהשקפות, הם גורמים לנפש שלך להיות פחות טהורה ולהתרגל יותר לדברים אסורים.

בסרט יש כוח עצום, והיכולת בידיך לבחור מה את מכניסה לנפש הטהורה שהקב"ה שם בך.
את יכולה לבחור לקלוט תמונות ותחושות שליליות, להתרגל לראות דברים מקולקלים, לשמוע מילים לא נקיות.
ואת יכולה גם לבחור לשמור על נפשך בטהרתה ובקדושתה, לא לשחוק אותה ולא לקלקל את הרגישות שבה לקלוט רשמים עדינים וטהורים.
הכוח העצום הזה נמצא בידיך, ואני מאמינה בך שתשכילי לבחור בחירות נכונות.

מצורפת גם תשובה נוספת בנושא- https://www.kipa.co.il/ask/show/20865

אשמח מאוד להרחיב ולפרט, את מוזמנת לחזור אלי אם יש צורך.
שתזכי לשמור על הנפש ולראות רק טוב!
בהצלחה רבה!
עדי
adi_sh@shoresh.org.il

כתבות נוספות