שאל את הרב

האם מותר להנות מחילול שבת של מישהו אחר?

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 06/01/06 21:20 ו בטבת התשסו

שאלה

שלום!

אני כרגע עושה שליחות בסן פרנסיסקו שנמצאת 10 שעות הפרש מישראל

האם מותר לי להנות מאתרי אינטרנט וקטעי חדשות שמצולמים בשבת כשאצלי עדיין לא שבת? (לדוגמא חדשות שצולמו בישראל כששם שבת ואצלי עדיין לא)

תודה

שליחי סן פרנסיסקו

תשובה

לשליחינו בסן פרנסיסקו שלום.
ראשית אברך אתכם על פועלכם החשוב, יהי רצון שתזכו להגדיל תורה ולהאדיר ולקדש שם שמיים ברבים.

שאלתכם נידונה בהלכה באופן מעט שונה- מה הדין להנות מחילול שבת של יהודי במוצאי שבת [זהו גם מצב של "אצלי כעת אין שבת"]:
לדינא פסק השולחן ערוך בעניין הנאה במוצ''ש ממלאכה שעשה יהודי בשבת שיש לחלק בין איסורי דאוריתא לאיסורי דרבנן. כמו כן יש לחלק בין אם היהודי עשה זאת בשוגג או במזיד:
באיסורי דאוריתא- אם עשה במזיד- אסור למחלל שבת עצמו לעולם ולאחרים מותר מיד במוצ''ש. אם עשה בשוגג- מותר גם לו במוצ''ש מיד.
באיסורי דרבנן- אם עשה במזיד- מותר לו ולאחרים במוצ''ש מיד. אם עשה בשוגג- מותר לו ולאחרים גם בשבת עצמה.
[לעומת זאת יש את דעת הגר''א- הסובר שגם באיסורי דאוריתא יש לנהוג כמו שפסק השולחן ערוך שיש לנהוג באיסורי דרבנן. וכתב המשנה ברורה שיש לסמוך עליו רק במקום הצורך].

אבל כל זה נכון אם האדם עשה זאת באופן חד פעמי, אבל מי שמחלל שבת באופן קבוע וברגל גסה לצורך כל המעוניין לראות [וגם אתם בכלל זה] לכן זה נחשב מבחינה הלכתית כאילו החילולי שבת הללו נעשו בשבילכם במיוחד ואסור גם לכם לעולם. כך כתב ה"כתב סופר" [הובא בספר "ילקוט יוסף"].
אבל מצד שני ניתן לומר שאדם כזה המחלל שבת באופן קבוע דינו ממש כמו גוי, ובגוי יש דין שגם אם עשה במיוחד בשבילי- מותר לי במוצאי שבת לאחר שהמתנתי שיעור זמן שהיה לוקח לו לעשות את המלאכה הזו [כלומר אם הגוי הכין לי מרק ולקח לו חצי שעה להכין- עלי להמתין לאחר צאת השבת חצי שעה ואז מותר לי להנות מהמרק. בלשון חז''ל זה נקרא "להמתין בכדי שיעשה"].

לכן נקודתית לגבי שאלכתם- כיון והשידורים בארץ נעשים על ידי חילול שבת באיסורי דאוריתא, הם נעשים במזיד [לצערינו הרב], וכן הם נעשים במיוחד לצורך "הנאת" הצבור לכן כאן יש את הדיון לעיל אם אסור גם לכם לעולם או רק לאחר שיעור זמן של "בכדי שיעשה". לדינא כיון והאיסור להנות מחילול שבת של אדם אחר הוא מדרבנן אז ספק דרבנן לקולא ולכן מותר להנות מהחילול שבת לאחר שיעור זמן של "בכדי שיעשה".

צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון.

נשמח לתגובה!
כתובת E- MAIL
KARNEI_SHOMRON@INTERMAIL.CO.IL


כתבות נוספות