שאל את הרב

האם בני אדם רוחניים ישנים פחות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/06/01 12:39 יז בסיון התשסא

שאלה

אני שמעתי ממיההי שלומדת במדרשת הרובע שמי שממלא את רב יומו ברוחניות, לא צריך כמעט לישון כי שינה זה דבר רוחני ומי שלא עושה מספיק רוחניות במשך היום משלים את זה ע"י שינה. (ולכן גם שמעתי ממנה שדוד המלך ישן רק 3 דקות ביום כי כל היום שלו היה מלא רוחניות)

אז רציתי לשאול:

1. זה נכון? ואם כן, אז מהו המקור לזה?

2. אם אני מסתמכת על כך שזה נכון, אז אם אני ישנה הרבה אז זה אומר שחסר לי רוחניות במשך היום?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך.
כידוע, הצורך לישון נובע מן העייפות המצטברת בעקבות פעילות היום, השינה היא הזדמנות של הגוף להיות במצב של תנועה מינימלית, כדי לצבור כח להמשך היום. זה מבחינה פיזיולוגית.
מבחינה רוחנית השינה נובעת מכך שהנשמה שמסתבכת במשך היום בסבך החומריות, רוצה לחזור למקורה הטהור. לכן אנחנו מודים בבוקר על החזרת הנשמה בנו. ואכן זוהי מתנה גדולה, שלמרות חולשותינו הרבות, הקב"ה מחזיר לנו את נשמותינו מדי בוקר.
אדם שמזכך את עצמו, וחי חיים של טוהר, נותן לנשמתו רווחה בעולם הזה, וממילא הוא צריך לישון פחות. זה מה שאומרת הגמרא בתחילת ברכות על דוד המלך, שהיה זקוק רק לתנומה קלה שבקלות. וגם בדורינו ידועים סיפורים על גדולי ישראל שנזקקו לשינה מועטת בלבד.
כמו-כן, השינה שייכת לפחיתויות האדם, וודאי שפחיתויות אלו יתוקנו בעתיד, ולשם כך נבראנו, ואז יבוטל הצורך בשינה ונזכה ל"יום שכולו ארוך", כפי שכינו חז"ל את העולם הבא.
לגבי שאלתך השניה, צריך לזכור שכל מה שכתבתי לעיל מתבטא בצורה משמעותית רק בגדולי ישראל, אדירי הרוח. ישנם רבנים גדולים שזקוקים לשבע שעות שינה ביום ככל האדם, וזה נורמאלי מאוד. אבל, ודאי ששינה רבה ומוגזמת היא פגם מידותי שיש לתקנו (כגון:עצלות רפיון רוח ויאוש. ודברים אלו יתבטאו לא רק בשינה אלא בכל מהלך יומו של האדם. אולם יכולות להיות סיבות נוספות לריבוי שינה חלקן גופניות וחלקן נפשיות ואף אותן יש לבדוק אחת לאחת). "הזמן קצר והמלאכה מרובה..." .
אריק,חברים מקשיבים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות