שאל את הרב

האם אנחנו באמת יהודים?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 13/07/03 08:22 יג בתמוז התשסג

שאלה

שלום!

מהדהדת במוחי שאלה שראיתי באתר הזה (שאגב ישר כוח עליו) לשאול את אותה שאלה:

לפני שהוגלנו מארצנו כולנו היינו נראים אותו דבר מבחינת החיצוניות כי לכולנו היה מקור אחד, אבל בזמן הגלות התפזרנו בארצות השונות והתוצאה היא שכל אחד שבא מארץ מסויימת דומה לאנשים שבאותה ארץ, כלומר: יש יהודים שהם נראים כמו אתיופים, יש יהודים שנראים כמו תימנים, אירופאים וכו'. לכן סביר להניח שעם השנים היו נישואי תערובת שגרמו ל"שינוי" הזה, והרי ידוע שיהודי הוא יהודי רק כאשר אמו יהודיה, אבל אם זה כך - האם כולנו באמת יהודים?

מקווה שהסברתי את עצמי

אני

תשובה

ב"ה




ברכה ושלום.



שאלה טובה שאלתם ואני מוסיף עוד על השאלה של השואל :[האם עשו היה יהודי , או גוי ?]
שהרי עשו ויעקב נולדו מאותם הורים , התשובה על כך היא שרק לאחר מתן תורה נעשינו יהודים ,אם בתהליך גיור או בתהליך של ברור הניצוץ היהודי הגנטי שנמצא בתוכנו כמו שאומר הכוזרי .
דע לך כי רבי יהודה הלוי בספרו הכוזרי פתח צוהר להבנת מי הוא יהודי . ואמר רה"ל היהדות זה דבר שבגנטיקה ועובר בתורשה מהורים לילדים ( עד יעקב והשבטים היה תהליך אחר ומהשבטים והלאה , היה תהליך גנטי אחר .) ובאשר לשאלתך כמובן שיש חשש של נישואי תערובת ואבוד הגן היהודי, ההלכה מסבירה מי הוא יהודי , מי שנולד לבן יהודיה או מי שהתגייר כהלכה .
בחלק הראשון בספר יש הוכחה שהגן היהודי נשמר דרך האמהות ( בהזדמנות אחרת נבין למה ) והחלק השני בספר אומר שיש אפשרות להכנס ליהדות , גם דרך גיור . ומסביר רה"ל בספר הכוזרי את ההגיון שעומד מאחורי הגיור ( בהשלמה לשיטתו הגנטית) " נשמותיהם של הגרים עמדו גם במעמד סיני " ובכך מובן מדוע יש אפשרות להתגייר , ולהכלל יחד עם כל עם ישראל , הגם שיש אבחנה גנטית .
לענינינו אנו לומדים מכאן דבר חשוב , אין לנו להסתכל על חיצוניותו של האדם , אלא הפנמיות המהותית היא התשובה , ברור שבמהלך הגלות הארוכה היו כניסות של לא יהודים לתוך העם או מתגיירים שנשאו אתם את הצבע העור והסימנים האחרים , אבל כלל גדול בידינו גם לפי שיטת הכוזרי , שאם הגיור חל אין לנו לערער אחר מעמדו האישי של אף יהודי , כי גר שהתגייר הרי הוא כילד קטן שנולד בעם ישראל.





בברכה,




עוזיאל


.

כתבות נוספות