שאל את הרב

דיני עובדת זרה בבית של יהודיה

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 08/10/07 23:10 כו בתשרי התשסח

שאלה

שלום.

לסבתא שלי שגרה לבד יש פיליפינית כל השבוע כולל שבת שעוזרת לה וגם גרה איתה.

רציתי לשאול האם מותר לאכול אוכל שהפילי' בשלה? היא מבשלת לה דברים כמו אורז וקוסקוס וגם ירקות מבושלים וחצילים. האם זה משנה מי מדליק את הגז? האם מותר לפילי' להגיש לסבתא שלי את היין / מיץ ענבים בשבת שהולכים לעשות איתו קידוש? (בשבתות אנחנו נמצאים איתה). האם מותר לתת לה לשתות בסוף מהיין של הקידוש? מותר לתת לה מהמוציא ? היא הרי אוכלת איתנו...

האם מותר לה לעשות בשבת דברים כמו לכבות אור ולשים אוכל על הפלטה? ובכלל, אם יש דברים אסורים איך סבתא שלי אמורה להגיד לה את זה, היא כל הזמן חוששת שהיא תפגע ואז "תעשה לה בעיות" ושביתות וכל מיני כאלה, כי הרי סתם ככה היא לבד איתה והיא צריכה אותה...

אשמח אם הרב יפרט, תודה מראש...

תשובה

יש איסור לאכול מבישולי נכרים. לפי מנהג הספרדים צריך שיהודי יעמיד את הסיר על האש או יכניס את התבנית לתנור (כשאופים אוכל) וכיו"ב, ולפי האשכנזים די בכך שיהודי ידליק את הגז או התנור.
יש שהקילו במקרה שהנכרי הוא אדם העובד בביתו של היהודי, ולמרות שרוב הפוסקים אינם מקילים בכך, הרי כשמדובר באנשים זקנים וחלשים או חולים אפשר לסמוך על דעה זו להקל.
יין שמצוין עליו שהוא מפוסטר וכן מיץ ענבים מותר לשתות ממנו גם אם הנכרי פתח או טלטל את הבקבוק. לכן יש להקפיד שיהיה אצל הסבתא דווקא יין כזה, והרוב הגדול של היינות הפשוטים לקידוש עברו בישול – פיסטור.
מותר לתת לעובדת לשתות מהיין ומהחלה שבירכו עליה המוציא.
אסור לה לבשל או להניח על הפלטה בשבת עבור הסבתא באופן שאסור ליהודי. יש להסביר לה כיצד מחממים אוכל לשבת והיא תעשה לפי כללים אלה. כמו כן אסור לה להדליק אור או כל מכשיר חשמלי עבור הסבתא, אולם מותר לה להדליק עבור עצמה, ואם היא מדליקה עבור עצמה מותר לסבתא ליהנות מהאור.
יש להסביר לה דינים אלה בסבלנות, והיא תכבד אותם ותפעל לפיהם.

כל טוב,
רונן לוביץ

כתבות נוספות