שאל את הרב

גאולה ותחיית המתים

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 26/07/06 19:24 א באב התשסו

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום!

רציתי לשאול שאלה...מה היא הגאולה? ומה יקרה שנגאל?האם יהיה תחיית המתים?

ואם יהיה תחיית המתים האם אנחנו לא רוצים להגיע למנוחת חיי גן עדן אז למה שהמתים יקומו לתחייה?הרי גן העדן זה המקום שבו יהיה נחלה לנפשנו אז למה אנחנו רוצים שהמתים יקומו לתחייה מעולם המנוחה לעולם העבודה וחוץ מזה שאנחנו יותר קורבים לקב"ה בגן העדן מאשר פה אז למה לנו לקום לתחייה....?

תשובה

לשואלת שלום רב.
יש כאן כמה מושגים ועניינים.
גאולה. מושג זה קשור למשיח ולימות המשיח. משמעותו שבעתיד נגיע לזמן שישלוט בנו מלך המשיח. בזמן הזה נשתחרר מעול השיעבוד וייפסקו המלחמות עם אויבינו. השלום והשלוה שישררו בארץ יאפשרו כמובן רווחה עצומה גם בכלכלה וגם ברפואה וגם בשאר התחומים. זה יאפשר לנו להתעלות מבחינה רוחנית ואכן צפויה פריחה גדולה בכל תחומי החיים גשמיים ורוחניים. וכדברי הרמב"ם "לא נתאוו החכמים לימות המשיח...אלא כדי שיהיו פנויים בתורה ובחוכמתה..."
עולם הנשמות. זהו עולם רוחני שבו נמצאות הנשמות לאחר המיתה. אדם שנפטר עולה לפני הקב"ה לדין על מעשיו בעולם הזה ומעמדו. אם נגזר דינו לטוב הוא זוכה לחיי נצח רוחניים ונשמתו זוכה לאולם הבא, שם היא מתענגת בעונג רוחני עילאי של קירבה לקב"ה.
תחיית המתים. בשלב מסויים יבוא יום שבו הצדיקים יקומו לתחייה. וכאן יש מחלוקת בין חכמי ישראל. לפי הרמב"ם עולמנו לא ישתנה. הצדיקים יקומו לתחייה ויוכלו כאן שוב להתקדם ולהתעלות, ואחרי זמן רב יחזרו וימותו כמו כל אדם כיון שזהו טבעו של הגוף. ואז יזכו לחיי נצח רוחניים בעולם הנשמות שהוא שנקרא עולם הבא. ומוסיף הרמב"ם שהפרטים מה ואיך זה יהיה בדיוק לא נדע איך שיהיו עד שיהיו.
לפי רמב"ן רמח"ל ועוד, בזמן תחיית המתים כל העולם כולו ישתנה, יזדכך, ויגיע למצבו של העולם לפני חטאו של אדם הראשון. והרי אדם הראשון לפני חטאו לא היה אמור למות וכך לשיטתם בעולם שאחרי התחייה, אלה שיזכו לקום לתחייה יהיו בעלי חומר מזוכך, גופם הגשמי יהיה במעמד שונה מן המוכר לנו ולכן יחיו כאן חיי נצח נעלים רוחניים ויזכו לקירבה עצומה לקב"ה כמו שהיה לאדם הראשון לפני חטאו בהיותו בגן עדן. ולשיטתם עולם הנשמות הוא רק מעין חדר המתנה לעומת העולם הבא שאחרי התחייה שאז יגיעו לעונג האמיתי הנצחי.
כל זה בקיצור. ואפשר עוד להאריך ולהרחיב בכך.
בבה
אפי קיציס

כתבות נוספות