שאל את הרב

ארוחת בשר ודם- וצמחונות

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 06/06/07 10:23 כ בסיון התשסז

שאלה

אתמול חלקו לי בחת הצמתים בירושלים, חומר על אכילת בשדר ועוף.

אלה היו אנשים צמחונים מארגון- שב"י. (שחרור בע"ח בישראל).

בדף שקראתי היה כתוב שהחיות עוברות התעללות, לפני השחיטה- הם עוברות פיטום וחיות בצפיפות וכו'...

רציתי לשאול האם כך הדבר בשחיטה כשרה?! והאם זה אכן נכון? שמתעללים בחיות עד השחיטה?!

הם נותנים תיאור של חיות שסובלות ממחלות ופצעים, הם אומרים שגם דגים סובלים כשדגים אותם.

אני רוצה להוציא חומר של 'נגד' המתאר את יחסה של התורה והדת לעניין.

האם באמת מבחינה הלכתית אנחנו מתנהגים עם החיות אחרת?!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום רב
גם אני קיבלתי דף הסברה מהם וקראתי בו.
יש כאן שני נושאים: 1. עצם אכילת בע"ח. 2. היחס הנכון לבעלי חיים.
1. הסיסמא שלהם היא בשר זה רצח. ולטענתם, כל אכילת בשר אסורה בגלל שיש כאן נטילת חיים של בע"ח וזה רצח. זוהי טעות גדולה. ביהדות מותר לאכול בשר, ולפעמים זה אף מצווה. ולמעשה, מותר להשתמש בבע"ח חיים לכל צרכי האדם. מותר ללבוש עור ומותר להשתמש בעור לס"ת, ותפילין, וכן לשימושי חול שונים. אמנם בבריאת בעולם היה הציווי לאדם להיות צמחוני. רק אחרי המבול הותר לנו לאכול בשר. ויש אומרים שלעתיד לבוא, אחרי שיתוקן העולם והאנושות כולה תחיה את חייה על פי המוסר, יחזור העולם למצבו הראשון, הצמחוני. וכך כותב הרב קוק באריכות במאמר הנפלא "חזון הצמחונות והשלום" עיין שם. אבל עד שנגיע לתקופה הנפלאה ההיא, הותר לנו לאכול בשר, להקריב קרבנות וכו'.
הרב קוק שם מסביר שהסיבה שהותר הבשר היה ההדרדרות הנוראית שגרמה אי אכילת בשר. האדם מימש את רגשותיו המוסריים כלפי בע"ח וכך הגיעה האנושות בדור המבול להדרדות מוסרית נוראה, כי השחית כל בשר את דרכו.
תופעה זאת אנו רואים גם בימינו. אנשים שנאבקים בעולם למען זכויות בע"ח מוכנים לפגוע בבני אדם בשביל זה! גם בארץ ראינו תופעה דומה של אנשים שנזעקו להגן ולהציל בע"ח חיים שננטשו במהלך ההתנתקות, תוך התעלמות בוטה מבני אדם שנזרקו לרחוב. חוסר ההבנה של ההדרגה בין בני אדם לבע"ח מביא לעיוותים מוסריים.
במילים אחרות כוונתי לומר שהאמירה "בשר זה רצח היא חמורה, כיון שהיא מוזילה מאד את היחס לחיי אדם.
ולסיכום - מותר לאכול בשר ולהשתמש לצרכינו בבע"ח ואין כאן שום פגם מוסרי.
2. נקודה שניה היא היחס הנכון לבע"ח. כידוע צער בע"ח מדאוריתא. כלומר ע"פ התורה עלינו להמנע ככל האפשר מלצער בע"ח. אסור להתעלל בהם סתם ולהזיקם. ולכן כאשר שוחטים בע"ח ציוותה התורה לעשות זאת בדרך הכי פחות כואבת. ולכן אם יש פגם בסכין כך שהמוות לא יבוא מיד, השחיטה פסולה! כלומר התורה החמירה בכך והקפידה על קוצו של יוד. יחד עם זה, אם יש אי נוחות ואפילו גדולה לבע"ח לצורך, כגון אור לתרנגולות במשך 24 שעות כך שיטילו יותר ביצים, זה מותר. וצריך למצוא איזון כך שלא תהיה התעללות מיותרת ומוגזמת.
לסיכום - אין להתעלל בחיות סתם. אבל שימוש לצורך אפילו אם הוא לא נעים ולא נוח לחיות - מותר.
בברכה
אפי קיציס

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות