שאל את הרב

איסורים בשמן זית דרוזי

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 16/02/05 18:26 ז באדר א'

שאלה

גוי אמין מאד (ללא אינטרס) חפץ לתת לי מתנה שמן זית משובח -מעשה בית. אילו שאלות צריך לברר על מנת לקבוע אם ניתן לאכול או לא?

מה לגבי זיתים משומרים בתבלינים צמחיים בלבד (לימון, מלח, פלפל חריף, וכדומה) שנקטפו ועובדו ע"י משפחתו של אותו אדם- לא מדובר במוצר תעשיתי?

האם תהליכי הייצור של שמן בכפרים מוכר?

אם יש איסור - מה המקור לאיסור?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכת ד'
צריך לברר האם השמן הוא נקי 100% או שמא מעורבים בו שמנים נוספים ותוספות ממקורות חיצוניים. כמו כן יש לבדוק שמטעי הזיתים הם ותיקים, מכיוון שבימינו כבר סוג זיתים שמניב זיתי שמן בתוך שנות ערלה.
אם השמן נקי במאת האחוזים אפשר להשתמש בו.

לגבי זיתים משומרים, יש לבדוק מהיכן התבלינים, ומה הם מכילים, כגון, פלפל חריף שגדל אצל יהודי חייב בתרו"מ. כמו כן יש היום זני זיתים שהם ערלה.
יש לבדוק את הסכינים שבהם נחתכו הדברים החריפים כגון שום ובצל, אם אין זה מפעל תעשייתי הרי שיש חשש כבד שמא בסכין טריפה חתכו את הדברים חריפים והם נאסרים ואוסרים את הכבושים. בתעשייה גדולה אפשר להסתמך על כך שאלו סכיני עבודה בלבד, ולא אוכלים בהם דברים אסורים, אולם כפי שכתבת מדובר על עשייה ביתית וכאן יש מקום לחוש על כך. ועיין בש"ך יו"ד סי' צו ס"ק יז, שאם ברור שנחתך בצל שום בסכין של עכו"ם הרי זה איסור מוחלט.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום גוש קטיף

אתר המכון: http://www.toraland.org.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות