שאל את הרב

איך לאהוב כל יהודי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/06/04 00:58 י בתמוז התשסד

שאלה

שאלתי היא איך אני יכולה להעלות את רמת אהבת ישראל ולגרום לעצמי לאהוב כל יהודי?

תשובה


שלום לך.
אשרייך שאת עוסקת בשאלות כאלו!!!
הן חשובות מאוד וטוב שלא זונחים אותם.
התשובה שאענה לך היא תהליך שתצטרכי לעשות אותו בעצמך, לאט לאט. הידיעות שתלמדי הן שכליות ואילו את רוצה להגיע למצב שבו הידיעות יהיו האינסטינקט, הרגש הטבעי שלך. אל תרתעי מן העבודה. היא ארוכה בגלל שככל שדבר גדול וחשוב יותר הוא קשה יותר להשגה. עוד דבר שחשוב לי לומר לך הוא שגם אני לא מבין את העניין עד הסוף. אנסה לומר לך מה אני מבין ומדוע העניין הוא כל כך גדול עד שהוא מצריך כל כך הרבה עבודה וקשה כל כך להבנה אמיתית ואני מקווה שה' יסייע בידינו והתשובה תספק אותך.
אהבת ישראל אמיתית תלויה בהבנה אמיתית של התפקיד של עם ישראל. ככל שהבנת תפקיד האומה הישראלית וממילא טבעה, תכונותיה וכו' יהיו מובנים לך יותר, כך תביני יותר גם את הסיבה לאהוב כל יהודי. ככל שההבנה תגדל – הרגש יתמלא.
אולי זה נשמע לך 'יפנית'. אנסה להסביר את זה קצת יותר.
הסיבה לאהוב יהודי היא לא דבר סתום, צו שאין לו פשר. הקב"ה יודע שהיהודי הוא טוב ולכן מצווה אותנו לאהוב אותו. טבע זה של היהודי הוא מעצם היותו יהודי. הבעיה היא שאנחנו לא רואים את זה כך. קשה מאוד מאוד להבין את המעלה הישראלית ולהפוך אותה להרגשה הטבעית שלנו.
אנחנו רגילים שהאדם מולנו נמדד על פי מספר כלים, כגון יופי, חכמה, נדיבות, הומור וכו'. חלקם של המדדים האלו הוא חיצוני יותר וחלקם פחות. אפילו מהבחינה הזו של מדדים חיצוניים רואים שעם ישראל מיוחד. גדולי עולם מכל הבחינות יצאו מעם ישראל. חפשי כמה מתוך מקבלי פרס נובל בכל התחומים השונים (תתעלמי מפרס נובל לשלום, טוב?) יהודים ותתפלאי לגלות את האחוז הגבוה מאוד באופן יחסי לשאר אומות העולם. גם השרדות עם ישראל מצביעה על דבר מיוחד. תמיד היינו אומה משכילה יותר, נקייה יותר וכו'. רבים מאומות העולם מתפלאים על ההישגים שהשיגה מדינתנו במספר מועט כל כך של שנים. אנחנו פשוט פלא. נס גלוי.
אבל גדול יותר מן הנס הגלוי הזה הנס הנסתר. את בטח מכירה את המדרש שאומר שאפילו רשעי ישראל מלאים מצוות כרימון והדברים מגיעים עד כדי כך ש'וירח את ריח בגדיו ויברכהו' נדרש על ידי חז"ל באופן של נוטריקון על בוגדי ישראל שאפילו להם יש ריח גן עדן, אפילו הם צדיקים.
רבים מאוד הסיפורים על יהודים שהיו רשעים והתהפכו לטובה בבת אחת. רבים מאוד היהודים שחיו כל חייהם בכפירה אבל כאשר נאלצו לבחור בן השתחויה לפסל לבין מוות בחרו במוות. האמונה, הקישור לקב"ה, חי בלב כל יהודי. יש לנו נשמה, קשר לקב"ה, שאין לאחרים.
כאשר את רואה יהודי את רואה נס. כל העולם הזה הוא נס של התגלות של הקב"ה, אבל יהודי הוא השיא. עד כדי כך שאמרו כבר גדולי הדורות שההפרש בין המדרגה שבין יהודי לגוי הוא גדול יותר מההפרש בין גוי לבהמה או במילים אחרות; כמה שגוי נראה לך שונה מבהמה וטוב ממנה בהרבה, יהודי עדיף על פני הגוי עוד יותר.
כל יהודי יש לו חלק לעולם הבא לא סתם ככה, כי הוא יהודי, אלא כי זה שהוא יהודי גורם שבוודאי יש לו חלק לעולם הבא. ר' צדוק הכהן מלובלין מסביר בספרו צידקת הצדיק שאצל היהודים העברות הם במקרה, בטעות, ואילו המצוות בכוונה כי זה הטבע של יהודי לעשות מצוות. אצל אומות העולם זה להפך. עד כדי כך הוא ראה זאת עד כדי שהוא 'האשים' את אומות העולם שהן מטעות את עם ישראל לעשות עברות ולכן הן ייענשו לעתיד לבוא על העברות של עם ישראל ואילו ישראל יקבלו שכר על המצוות שאומות העולם עשו. (לא נכנס כאן לשאלה איך זה ולהסבר המדויק למה התכוון, רציתי רק להדגים עד היכן הדברים מגיעים).
קשה לנו לראות את הפנימיות הזו של יהודים, את טהרת נשמתם וקרבתה אל הקב"ה. אנחנו כן צריכים להוקיע מעשים של יהודים שהם אסורים וכו'. אלו הסיבות שמקשות עלינו לאהוב ממש כל יהודי. העבודה הזו של הלימוד מיהו יהודי ומה מעלתו היא עבודה קשה מאוד של לימוד על דרך התגלות הקב"ה בעולם, מה יחודו של עם ישראל. צריך להבין שבמושגים האלו יש לימודים עמוקים מאוד מאוד ולא רק 'אמירות' כגון שעם ישראל הוא עם סגולה וזהו. היות עם ישראל עם סגולה זה דבר שדורש המון לימוד – כיצד מתבטאת סגולתו, למה היא גורמת וכו'.
ועל גבי זאת אפשר להוסיף: אנחנו אוהבים כל יהודי כי ה', אבא שלנו שבשמים, שאוהב אותנו ומטיב לנו, אוהב גם אותו מאוד מאוד!
אני מצטער שהתשובה התעכבה. בהתחלה כתבתי תשובה קצת יותר 'חיצונית' על ההבנה של ערבותנו זה לזה, שכולנו משפיעים זה על זה וחוסר אהבה בינינו הוא כמו חוסר אהבה בין יד ימין ליד שמאל וכו'. אחרי זה הגעתי למסקנה שאם השאלה מטרידה אותך בטח כבר קיבלת תשובות כאלו וכדאי לענות משהו קצת יותר עמוק. נכון שזה קשה יותר להבנה, אבל זה קצת יותר שורשי. אם הדברים היו קשים, לא התקבלו על ליבך או שסתם את רוצה גם את התשובות ה'חיצוניות' יותר ביתר אריכות, אשמח שתשאלי שוב אותי או כל אדם אחר.
להשתמע,
יהונתן,חברים מקשיבים,
ymvy@walla.co.il

כתבות נוספות