שאל את הרב

אגודה שיקרית או אמיתית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/07/09 11:44 ב באב התשסט

שאלה

יש אגודה המעסיקה בני נוער ושולחת אותם לרחוב להתרים כסף ומתוך הכסף מקבלים אחוזים לעצמך.

בהתחלה היה לי לא נעים אבל התרגלתי. יום אחד ניגשה אלי בחורה ברחוב ואמרה לי שהראש אגודה הוא אדם לא ישר והכסף לא הולך לאנשים החולים אלא לכיס שלו ביררתי עם אותו אדם והוא כמובן הכחיש ואמר לי שיש מוקדניות ששולחות מתנדבים לבתים של אנשים, בשביל להיות בטוחה ביקשתי שאותן מוקדניות יתקשרו גם אלי ובאמת כך קרה.

אחרי כמה ימים התרמתי עוד פעם וזוג הורים כועסים שהבן שלהם גם התרים שם, ניגשו אלי ואמרו לי שאותה אגודה זה פשוט חרפה שכל הכסף כמעט הולך לאותו ראש אגודה.

בפעם הבאה שדיברתי עם אותו אדם סיפרתי לו על כך כמובן שהוא עוד פעם הכחיש אז צעקתי עליו ואמרתי לו שלעולם לא יתקשר אלי יותר.

כך ההיתי צריכה לנהוג? הרי אני לא יודעת את האמת בודאות.. ???

תשובה

בס"ד
שלום רב,
בראש דבריך את אומרת: "היה לי לא נעים אבל התרגלתי". המצפון שלך אמר לך שיש כאן משהו לא הגון בכך שזו גם התרמה וגם מקבלים אחוזים לעצמך (זה קורה אמנם אצל אנשים מבוגרים שעוסקים בהתרמה כמקצוע אבל להתנהל כך עם נוער זה באמת מחשיד).
היית צריכה מלכתחילה להקשיב למצפון שלך ולהתרחק מכל העניין. כך היית חוסכת מעצמך עגמת נפש.
כדי לבדוק את האמת לא היית צריכה לדבר עם מוקדנית אלא עם מתנדבים. לבקש לפגוש מתנדבת שעובדת עם החולים של האגודה ולשמוע ממנה אישית וכך להתרשם.
יש גם אנשים שנוהגים ברמאות בכך שאת רוב הכסף הם לוקחים לעצמם ורק מעט מאוד הם מעניקים לנזקקים.
אחת הדרכים לבדוק אם אגודה מתנהלת ביושר היא לשאול אם היא 'עמותה רשומה'. אם כן אז יש מי שבודק את ההתנהלות שלה. לעמותה רשומה יש מספר והוא מופיע על הקבלה עם האותיות ע.ר. או ע"ר.
את היית צריכה לשאול את המנהל אם העמותה שלו היא 'עמותה רשומה'.
בכל מקרה (מלבד הצעקות עליו) נהגת נכון בכך שנתקת את הקשר אתו מפני שהיו לך סיבות טובות לחשוד שדברים מתנהלים בחוסר יושר.
אני מציע לך להבא להפריד בין התנדבות ובין פרנסה.
להתנדב תתנדבי במקום מוכר וידוע וללא תמורה כספית. אם את רוצה לעבוד - וזה בהחלט נכון וחשוב - תמצאי עבודה במקום שבו מתפרנסים ביושר.

כתבות נוספות