שאל את הרב

שלוחי מצוה אינן ניזוקים???

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/08/03 08:20 כד באב התשסג

שאלה

שלום לרב.

אולי תוכל להסביר לי ולהציל בכך את מעט האמונה שנותרה בי.

מדוע ניזוקו נוסעי האוטובוס? הרי כולם היו בדרכם מהכותל עד מתי נראה שהרבה דברים לא מתקיימים כפי שכתוב.

אני נשאל שאלות קשות מאד על ידי ילדיי ותשובות איין...

תשובה

בס"ד

שלום וברכה. סליחה על האיחור במתן התשובה, אבל לצערי השאלה הזו קיימת גם כלפי הפיגועים שהיו בשבוע שעבר.

לפני שאני עונה לך אני מצרף את עצמי כשואל וחותם על מכתבך. גם אני שואל את הקב"ה את אותה שאלה. והתשובה שאכתוב לך היא לא עונה על השאלה הזו. ומקווה שתשאר מהדהדת בחלל העולם והעולמות כולם עד שתשתע תשובה אחרת מפוצצת הרים וסלעים ואומרת:
[
עד כאן!!
יותר לא יהיו פיגועים!!
מי שינסה לגעת באמת מבני - הריהו כנוגע בבבת עיני!!]

ומי שחושב רק לנגוע בבת עינו של הקב"ה יקרה לו כמו מי שניסה לנגוע בשרה אימנו. ומעשי אמהות סימן לבנים.


עד כאן מהלב, והדברים הללו הם העיקר. ועכשיו קצת לשכל שגם הוא עיקר גדול.

לפני שאתייחס לשאלה הייתי רוצה לכתוב דבר כללי. אתה כותב כי ילדיך שואלים שאלות קשות על הקב"ה – האם הם מבינים כל מה שאתה עושה להם?

אני מניח שלא תמיד. אלא מה? יש להם אמון בך, כי אתה מפרנס אותם, נותן להם אוכל ובגדים, מחייך אליהם והם סומכים עליך.

כך צריך להיות גם היחס שלנו לריבונו של עולם. [יש לנו ביטחון מלא בקב"ה, שכל מה שהוא עושה - לטובה, וכפי שאנו רואים את חסדיו הגדולים והעצומים עם עם ישראל בדורות האחרונים, שהשיבו לאדמתו ואנו כבר רואים ניצוצי גאולה]. ה' נותן לנו כל רגע חיים, אויר לנשימה, פה ועינים, ואנחנו יודעים שלא תמיד בכוחינו להבין הכל, במיוחד שה' הוא בורא הבריאה שאי אפשר לתופסו במחשבה, ואנחנו בשר ודם.

ועכשיו לשאלתך. כמו שכתבתי אני לא מתיימר להבין את כל מעשי ה' אבל משהו אפשר להבין, לאור דברי חז"ל.
אכן, אמרו חכמים כי שלוחי מצווה אינן ניזוקין (פסחים דף ח' ע"א ועוד), וכן אמרו (סוטה כ"א ע"א) שמצווה מגינה מן הייסורים, ודבר המסתבר הוא שה' שומר על עושי רצונו.

ושאלתך נכונה, כי אף שבדבר שמצוי בו היזק כמו מי שעולה בסולם רעוע לא שייך כלל זה, הרי אוטובוס אינו דבר שמצוי בו היזק. ואף שלאחר שסיים האדם את המצוה כבר אין עליו הגנה מיוחדת - מבואר בגמרא שההליכה חזרה בכלל המצוה. ואם נשאל את שאלתך בחריפות, הרי היא כשאלתו של אברהם אבינו: "וכי אין דין ואין דיין?" או "השופט כל הארץ לא יעשה משפט"?

והתשובה על כך היא ש[ישנה הבחנה ברורה בין הנהגת ה' עם כל יחיד ויחיד לבין הנהגת ה' עם כלל ישראל]. הכלל "שלוחי מצוה אינם ניזוקים" נאמר ביחס להנהגת ה' עם היחידים, אולם ישנה הנהגה נוספת שבה מנהיג ה' את עולמו, הנהגה כללית, והחשבונות בהנהגה זו הם חשבונות אחרים כלליים, שבמבט פרטי ומצומצם איננו מסוגלים להבינם.

כך למשל ייתכן בהנהגה כללית שצדיק שלא הגיע זמנו להפטר מן העולם ימות כדי שמיתתו תכפר על עם ישראל, וכך יתכן שמצד ההנהגה הכללית דווקא אלו שחזרו מתפילה בשריד בית מקדשנו הם שימותו ויכפרו במיתתם על כלל ישראל.

ולא רק מיתת צדיקים מכפרת אלא גם ייסורי הצדיקים מכפרים וע"י זה מגינים הצדיקים על דורם שהצדיקים מתייסרים ודורם ניצול וחי בשלווה.

וכן לפעמים בהנהגה הכללית נותן ה' יותר כח לצדדים הרעים של המציאות, דוקא כדי להעבירם מן העולם.
ועוד יש לדעת, כי [ודאי שאותם יחידים שניזוקו בפיגוע לא יפסידו בחשבון הכללי], כי המשפט לאלוקים הוא לתת אח"כ שכר טוב לאותם צדיקים כנגד העינוי שהיה להם בעוה"ז וכנגד כל מעשיהם הטובים.

ושמעתי על אחד מהרוגי הפיגוע שהתגלה בחלום לחבירו הטוב ואמר לו עד כמה טוב לו בשמים.

וכשאדם מתחזק באמונתו בה' יתברך, אע"פ שישנם דברים שאינם מובנים לו, בזה הוא עושה נחת רוח לקב"ה ועליו נאמר "וצדיק באמונתו יחיה", וזהו נסיון גדול שהקב"ה מנסה אותנו בו שמראה כביכול דברים שהם הפך ההנהגה הישרה, ורוצה ה' שנעמוד בנסיון גדול זה ונאמין בו בחוזק ובתוקף אע"פ שאיננו מבינים, כי למעשה אנחנו מבינים היטב שלא הכל בכוחינו להבין.

חזק ויאמץ לבך וקוה אל ה'.

וראה עוד:
אמונה במצב של פיגועים:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=30966
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=27379
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=4097
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=3008

כתבות נוספות