שיטת רבדים 2

שלום לרב.

האם מותר ללמוד בשיטת רבדים, מדוע הרב בלייכר והרב אבינר יוצאים כנגד השיטה בצורה חריפה?

תודה.

רועי.

תוכן התשובה:

שלום רב.
שיטה זו מטעה והרבה טועים בה, היא נראית כשיטה המקילה על לימוד הגמ', אבל יש בה בעיה חמורה - בעלי שיטה זו אינם מאמינים בקדושתה של הגמ'. כמו ביקורת המקרא שמחלקת את התורה "צו לצו קו לקו", גם שיטה זו מחלקת את הגמ' ל-2: יש דברי אמוראים שזה אמת, שאר ה"שקלא וטריא" בגמ' הינה סתמא דגמרא ודברים אלו לדעתם סתם פלפולים בעלמא, תבניות חשובה לוגיות שאין להם נפקא מינה להלכה, ואין לנו התחייבות לקבל דבריהם ולשמוע להם.
כמובן שלפי שיטה זו (וכך הם מדריכים בשיעורים) אסוך ללמוד את פירוש הברטנורא למשניות כי דבר זה מעקם את פשט המשנה, דבר שכל הדורות וכל הרבנים הורו שחובה ללמוד.
כמו-כן בשיעורים בשיטה זו שהועברו ע"י ד"ר היימן הוא טוען שאין לברך ברכת התורה כאשר לומדים "סתמא דגמרא" - דהיינו: סתמא דגמרא איננה תורה שבע"פ ולכן אסור לברך עליה.
אדם שטוען דבר שכזה אסור לשמוע אותו ובטח ובטח שאסור ללמוד ממנו תורה!!
דבר זה ד"ר היימן מסתיר במאמריו אבל בשיעורים בע"פ הוא אומרו במפורש ולכן ישנם רבים ההולכים אחריו בלא לדעת מה קורה בפועל בשיעורים, ולאן שיטה זו חותרת.

אנחנו ממשיכי תורה שבעל-פה.
אצלנו כל הש"ס כולו אמת, אין מילה מיותרת, אנו רואים את הש"ס כאחדות אחת גדולה של המשכת תורה שבעל-פה בעם ישראל.
מי שמוריד את ה"שקלא וטריא" מן הגמ' וטוען שהיא איננה תורה שבע"פ, עוקר את הגמ' מעם ישראל.
"והאומר דבר לסתור קוצו של יו"ד מדברי התלמוד לא ייחשב בכלל חכמי ישראל" (לשון הנודע ביהודה אבן העזר סימן עט').

לכן, הוסיפו ולימדו גמ' ע"פ דרך אבותינו הראשונים והאחרונים אשר דייקו מכל מילה הכתובה בגמ' ולמדו את כל הגמ' באחדות אחת.
בברכה,
צבי קוסטינר.

התשובה התקבלה מהרב צבי קוסטינר,
ט באדר א'
,
11 בפברואר, 2003
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

באסל גטאס לפני כניסתו לכלא צילום: ללא

ועדת שחרורים: באסל ראטס נשאר בכלא

קרא עוד