שאל את הרב

קשר בין חרדי לחילוני

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 03/08/20 12:19 יג באב התשפ

שאלה

שלום חכבטד הרב שטראוס,

אפתח בגילוי נאות: אני עצמי מנהל אורח חיים חילוני, אם כי סולידי, מאמין בה' ומכבד את הדת, את הדתיים ואת החרדים, על בסיס אינדיבידואלי לגמרי. כך אני מרגיש ונוהג כלפי בני מיעוטים ודתות אחרות.

אני מקיים בשנים האחרונות קשר הדוק עם אדם חרדי מאוד ועד השבועות האחרונים הצלחנו לנהל שיח של כבוד הדדי, בבחינת איש באמונתו יחיה. במילים אחרות, ההבדלים התרבותיים לא חדרו לקשר האישי. במשך הזמן האיש נעשה נוקשה, שבלוני וביקורתי יותר ויותר כלפי אורח החיים החילוני כשהתחושה היא שהוא מתייחס אליי כ"נציג החילונים" וקשה מאוד לו מאוד להתייחס באופן אינדיבידואלי לאנשים ומה שהיה אתה ואני הופך להיות לאתם ואנחנו. להלן כמה דוגמאות:

1. העולם החרדי מעניין אותי באמת, אני שואל אותו שאלות כדי ללמוד ולהכיר את מבנה האמונה של האדם וכמו כן קורא באתרים מהימנים באינטרנט על הסוגיות שהוא מדבר עליהן ומנגד, לו הדברים ברורים ונוקשים מאוד: זה לא היה קורה במגזר החרדי כשמשתמעות מכך גם התייחסות קולקטיבית אל כל החרדים כמקשה אחת ואל כל החילונים כמקשה אחת בלי כל התייחסות להבדלים בין-אישיים בתוך כל אחד מהמגזרים.

2. על אף האינטליגנציה הגבוהה שלו, כמעטמאין משפט אחד בדבריו שאינו ציטוט מהתורה או מדברי חז"ל. הוא אינטליגנטי כאמור ולכן הציטוטים רלוונטיים לנושאי השיחה, אך למרות בקשתי שידבר גם בשפה אישית שלו, כפי שהוא עושה עם חבריו החרדים -הוא בשלו.

3. יש לאיש דעות קדומות שליליות נגד פסיכולוגים ופסיכיאטרים והוא מרבה להתווכח על כך שוב ושוב, עד עתה לפחות 20 פעמים, כאשר התרשמותי היא שהוא נהנה מעצם הוויכוח. למדתי תלמוד בביה"ס התיכון החילוני ובמסגרת לימודי יסוד בבר-אילן ואני מכיר את אופי הדיונים והמחלוקות. השיחות איתו הן ממש באותו סגנון: ויכוח לשם הוויכוח ען אותן שאלות אליי שגוררות אותן תשובות, שכן כאמור כאמור הנושא נידון ביוזמתו פעמים רבות בדיוק באותה תבנית פולמוסית.

4. אין ספק שהאיש מפיק סיפוק רב מעזרה לזולת, ואני מאוד מעריך אותו על כך, אך הוא מגיע לביקורים אצלי עם שני סמרטפונים שקיבל ממקום עבודתו. אני מבין שמותר להשתמש בסמרטפון לגברים ולצורכי עבוגה/פרנסה. הוא עונה מולי לכל השיחות, בתחילה אומר שאין לו כרגע זמן אך נגרר לתול השיחה לכאורה מתוך צורך לעזור אך להרגשתי הוא שואב תחושת חוזק ועליונות כחפי הצד הנעזר. לטענתו, הוא עושה זאת מתוך פיקוח נפש שכמובן חשוב יותר מהשיחה איתי, אך יש לי הרגשה של שימוש מניפולטיבי במושג. אמרתי לו שאני לגמרי מבין ומקבל את שיחותיו עם אשתו, ילדיו, חתניו וכו', אך קשה לי להאמין שהוא עוסק בפיקוח נפש של כל כך הרבה אנשים. שאלתי אותו האם הוא נוהג כך כשהוא הולך לרופאים למשל והוא הודה שהוא סוגר את הסמרטפונים שכן רופא הוא רופא וחבר הואנץ חבר. הקשיתי ואמרתי לו שאם פיקוח נפש דוחה מצוות אל תעשה שונות, הרי עליו לענות לקיאות הללו גם בזמן ביקור אצל רופא ואז נסתתמו טענותיו והוא החליש את צלצולי ההתראות לתקופה קצרה אך עד מהרה חזר לסורו. הרגשתי היא שהוא כאילו מנהל סניף של מד"א מביתי בצורה בלתי נשלטת.

עמדתי היא שעודף שיחות הבהרה על יחסים הורס את היחסים, אך גם בנושא זה הוא מתעקש על כך שבין חברים הדבר הכרחי.

לסיכום, התחלנו אצ הקשר בצורה מבטיחה כמפגש בין שני בני אדם וגישור יפה ונדיר בין עולמות שונים ומשלב מסוים הוא נהנה מהפולמוסים בסגנון שאני מכיר מהתלמוד והפער התרבותי נכנס לתוך הקשר האישי.

אני מתנצל על ארכנות הפנייה, אך אודה לכבודההרב על כל עיצה שתעזור לשיקום ידידות הנפש היפה שהייתה ואיננה עוד.

בתודה מראש והערכה,

גדי

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אכן, אתה מצביע על התנהגויות לא נעימות מצידו של החבר החרדי. רוב הדברים שאתה מתאר לא קשורים לכך שהוא חרדי אלא לאישיות שלו. לא נראה לי שביקורת שלך מועילה לקשר ביניכם - היא רק עלולה להזיק. אני מסכים אתך שקשר בין אנשים ממגזרים שונים הוא חשוב ונכון גם לשניכם וגם לעם ישראל. אני ממליץ לך 'להכיל' את ההתנהגויות שמפריעות לך, להתעלם מהן, לא להעיר עליהם. בסך הכל מדובר במפגשים מפעם לפעם, אינך חי אתו ביום יום. למען המשך החברות שווה שתעשה מאמץ להבליג גם על דברים שבאופן טבעי מפריעים לחברות עמוקה וכנה.

בהצלחה!

כתבות נוספות