שאל את הרב

פונדקאות

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 01/01/11 20:36 כה בטבת התשעא

שאלה

לפני חמש שנים החליטה לירון להיות אם פונדקאית‭ .‬"בעלי ואני חשבנו על כל מיני דרכים לשפר את מצבנו הכלכלי, לתרום כליה למשל‭,"‬ היא מספרת. "האופציות האחרות היו להיות נערת ליווי או לגנוב, וזה לא בא בחשבון. פונדקאות נראתה לנו כמו הדרך הנורמלית היחידה להרוויח כסף, משהו שיכניס לנו יותר ממאה אלף שקל, יסגור את החורים ויאפשר לי להישאר עם הילדים בבית‭."‬

אישה נשואה אינה רשאית להיות אם נושאת (פונדקאית‭,(‬ ולירון ובעלה התגרשו לצורך העניין אך המשיכו לחיות יחד. את ההיריון הם הסתירו מהסביבה. "לא שיתפנו אפילו את ההורים שלנו. לבשתי בגדים רחבים ולקראת סוף ההיריון לא פגשתי אף אחד. הילדים שלנו היו קטנים ולא הבינו. ילדתי, קמתי, לבשתי ג'ינס והלכתי‭."‬

עכשיו לירון מתכוננת לפונדקאות נוספת בחו"ל, השלישית שלה, אחרי שתיים בארץ. "אני בתהליך עם זוג שמצאתי באינטרנט. ומתכוונת לעשות את זה שוב, עד שלא יהיה לי כוח‭."

מהסיפור של לירון ומנושא הפונדקאות בכלל אפשר להעלות שאלות מוסריות והלכתיות רבות:

• האם אשה נשואה יכולה להיות אם פונדקאית ומה מעמדו של הצאצא? אם לא, מותר להתגרש בשביל זה?

• האם אשה יכולה להיות אם פונדקאית רק בגלל שהיא צריכה כסף? והאם מותר להיות פונדקאית כמקצוע (להיות אם פונדקאית כמה פעמיים)?

• לזוג הורים שילדו כבר בן ובת ורוצים עוד ילדים אבל לא מצליחים, האם הם יכולים לגשת לאם פונדקאית?

• האם ראוי לאשר פונדקאת לאשה צעירה שסובלת ממחלה שתקצר את חייה או שמה כדי להמנע מהולדת יתום?

• ובכלל האם מותר לעשות פונדקאות מצד ההלכה? אם כן, מי האם של התינוק האם הפונדקאית או הגנטית?

תשובה

כל התורה כולה בשאלה אחת...
א.פנודקאות לדעתי היא מצוה גדולה לעזור לאשיה להגיע לפרי בטן כאשר אינה יכולה בכוחות עצמה. שורש הדברים כבר נמצא במקרא, בחומש בראשית. הגר הייתה פנדקאית של שרה, ובלהה של רחל. במקרה של שרה והגר ההסכם התפוצץ אך במקרה של רחל ובלהה זה עבד וכשנולד הבן רחל אומאת שנולד לה בן! (אני יודע שבמקרא גם הביצית של הפונדקאית , כי אז לא היה ניתן להפריד)
ב. יש מחלוקת מי נחשבת האימא ההלכתית, לי פשוט שהאימא הביולוגית.
ג. לכתחילה לא ראוי שאישה נשואה תהיה פונדקאית, כיוון שלשיטה שהאם היא הפונדקאית יש חשש ממזרות בכך שמוכנס לתוכה זרע שאינו של בעלה (רק חשש כיוון שזה לא נעשה ביחסי אישות).
גרושין פיקטיביים גם אם נעשו בבית דין הם בעייתיים לשיטה זו כיון שזה שממשיכים לחיות ביחד (וכבר היו נשואים בעבר) אומר מבחינה הלכתית שהאישה התקדשה מחדש ביחסי האישות שביניהם. להתגרש ממש עבור פונדקאות נראה לי מוגזם לחלוטין, אך איני יכול לומר שזה אסור.
ד. אני חושב שראוי לשלם לפונדקאית, זו לא משימה פשוטה לשאת עובר 9 חודשים. אם אישה מעוניינת לשמש כמה פעמים פונדאית שיהיה לה לבריאות.
ה. גם מי שקיים פרו ורבו ולא מצליח יותר ומעוניין בפונדקאית , זכותו ואיני רואה בזה בעיה.
ו. איני חושב שראוי להוליד ילד שמיד יהיה יתום. אכן מדובר בדילמה לא פשוטה, כיוון שהשאיפה להמשכיות היא דבר אלמנטרי לכל אדם.

כתבות נוספות