שאל את הרב

עניין חיוב האבל להיות שרוי בעצב בזמן השבעה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 10/12/19 12:40 יב בכסלו התשפ

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,

למדתי ואני לומד על התייחסות היהדות בנוגע לחיים ומוות ועלו בי שאלות מהותית.

הואיל ויש עולם הבא וכי הנשמה נצחית ועתידה לחזור לעולם הזה בתחיית המתים (למי שזכה וכו')

והואיל ויש שכר ועונש ואדם שהקפיד כל חייו על שמירת מצוות וכד' סביר שעתידו בעולם האמת הוא טוב

והואיל והנשמה כשנפטרת מהגוף היא למעשה נולדה מחדש לעולם אחר (ובתקווה מתקבלת בשמחה שם)

למה אם כן צריך להיות עצובים בזמן שבן אדם נפטר, אלא אדרבא, למה לא להיות שמח שהרי הוא הולך למקום שכולו טוב?

למה לא ניתן להתייחס לכך בצורה פשוטה וטבעית ולקבל את זה כחלק מתהליך שקורה בעולם הגשמי כמו שיש תהליכים אחרים שקורים בעולם הגשמי (למשל 4 עונות השנה, מחזוריות החיים של חרקים וכד')

חשבתי בעצמי על תשובות לשאלות האלה אבל אף אחת מהן לא מספקת אותי לגמרי כי לכל אחת מהתשובות יש עדין פתרון מנחם שקשור בהשארות הנפש או תחיית המתים:

1) עצובים כי אולי האדם לא הספיק לעשות את תפקידו ואלו היה נשאר, כנראה היה משתלם יותר בעולם הזה

2)נפרדים כפרידה עד הפעם הבאה שנפגשים (בתקווה שיזכה להפגש איפה שהוא בין שמים לארץ כולל שמים וארץ).

3) עצובים כי הבן אדם היה גדול ועשה המון דברים טובים ואין לדעת אם יהיה עוד אחד כמוהו לפחות באותו דור

תודה רבה!

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

אמנם לנפטר יש שמחה גדולה (אם הוא התנהג כראוי בעוה"ז), אבל הצער הוא מצידנו שאנחנו הפסדנו אדם גדול שיכול היה להדריך ולעזור לנו בעולם הזה, ועל כך אנו בוכים. (עיין תורת האדם לרמב"ן).

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות