שאל את הרב

עושר בעולם הזה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 22/10/20 14:56 ד בחשון התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב

1. רציתי לדעת אם אני נקרא בן אדם עשיר שנגיד יש לו מיליונים בבנק, עם בית גדול ורכב מפואר,

אני נקרא רשע שמקבל את שכרו בעולם הזה?

(כמובן הכוונה אם אותו עשיר נותן צדקות ולומד תורה והולך בדרך הנכונה)

האם השכר בעולם הבא יהיה נמוך יותר מכיוון שהיה לי נוח יותר בעולם הזה?

2. נגיד ויש עשיר שלומד תורה, הולך בדרך הנכונה, לא מתגאה, ונותן לכולם את הכבוד שמגיע להם, אבל יש לו בית ורכב מפואר, האם הוא נקרא בן אדם ענו? (צנוע)

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

1. לא. חס וחלילה. מי שנותן צדקות ולומד תורה הוא לא אדם רשע (אלא אם כן הוא עושה מעשי רשעות נוראיים).

מה שכתוב שהקב"ה משלם לרשעים שכרם בעולם הזה כדי להיפרע מהם לעולם הבא, זה לא אומר שכל מי שמקבל שפע בעולם הזה הוא רשע. למשל, רבי יהודה הנשיא היה עשיר, והיה אחד מגדולי הצדיקים בכל הדורות.

יש כל מיני סיבות שבגללן יכול להיות שהקב"ה נותן לאדם עושר (למשל שהוא כל כך צדיק עד שהוא נוחל שני עולמות, או שהניסיון שלו בעולם הזה זו ההתמודדות עם העושר).

אנחנו לא יודעים בדיוק מה ההשפעה של השפע בעולם הזה על השכר בעולם הבא, אבל מה שבטוח, זה שמה שבעיקר קובע, זה מה האדם בוחר לעשות עם השפע שהוא קיבל. אם השפע הזה משמש אותו להיות יותר טוב וצדיק ויותר נאמן לרצון ה', אז להיפך, הוא יוכל לזכות לעוד יותר שכר בעולם הבא.

2. ענווה וצניעות מופיעות בכל מיני תחומים בחיים - גם במחשבה, גם ביחס לאנשים אחרים, וגם בהתנהגות ובמה שהוא קונה לעצמו. לכן זה לא הכל או לא כלום.

זה מאוד תלוי גם בסיבה שבגללה הוא קנה את הרכב הזה למשל. אם זה כחלק מראוותנות ושיעבוד למותרות או שבאמת יש צורך בזה.

בסופו של דבר, ה' הוא לבדו בוחן כליות ולב, והוא היודע אם אלו ענווה וצניעות אמיתיים או שזה מזוייף.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות