שאל את הרב

עולם הבא

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 16/12/18 22:15 ח בטבת התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב יוסף אלנקווה

כבוד הרב ידוע לי שאין יהודי שנענש בעונש נצחי בזכות המשפט כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. כבוד הרב אז מה קורה אם אותם היהודים שאיבדו את חלקם לעולם הבא האם הם יכולים להענש לנצח או שיש להם חלק מיוחד בפני עצמם והם נהנים מכמה אוצרות צדקה שגנוזים לאלה שאין להם חלק לעולם הבא?

תודה מראש כבוד הרב על העזרה

תשובה

שואל נכבד

כבודו נכנס לענינים מיוחדים שהם כבשונו של עולם ומי ידע לבאר הענין מהו ומהי מהותו אולם זאת אומר הנך מסתמך על המשנה בפרק העשירי בסנהדרין כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא וכבודו לא עיין בהמשך המשנה "ואלו שאין להם חלק לעולם הבא" ובמשנה בהמשך יש שמות של כמה מלכים שאין להם חלק לעולם הבא.

והנה על משמעות הביטוי יש להם חלק לעולם הבא עיין שם בנחת במה שכתב הרמב"ם בפירוש המשניות וראה מה שכתב בענין זה התפארת ישראל :

"אבל כל ישראל, אפילו חייבי כריתות ומיתות ב"ד, אינו נכרת רק נפש הבהמיית שלהן אבל הנשמה העליונה שבהן, המחיה את הכל, נצוץ אלקי הוא, ואינו מקבלת כלייה, רק כשתאוות הגוף וחטאותיו השאירו בה רושם השחתה, אשר בצאתה מהגוף, יעכבוה אותן כתמים מלהאיר באור החיים, לכן מתלבנים ומתכבסים אותן הכתמים מעצמותה ע"י אש רוחני, לא בדרך נקימה ח"ו רק לטובתה לזקקה ולזככה להנשמה עליונה הזאת, ולהשיבה לימי נעוריה, ואחר תטהר לחזות בנועם ה' ולאור באור החיים".

כלומר גם יהודי שחלילה התחייב מיתה ומת על ידי בית דין באחת מארבע המיתות או אדם שנתחייב כרת או אדם שבימינו אם אמנם אין נוהג דין ארבע מיתות אבל המיתה קיימת באופן אחר מן השמים מכל מקום גם אלו יש להם חלק לעולם הבא היינו השורש הרוחני שלהם חי וקיים.

אמנם המקובלים מלמדים אותנו שגם אלו שאין להם חלק לעולם הבא הכוונה היא לעלות מעצמם אבל בעזרת אחרים בדורות הבאים יוכלו לקום ולהגיע לתיקונם.

וככה מצינו בספר החזיונות למהרח"ו ז"ל - חלק ג

"ויאמר לי בני, אבי, כבר אמרת לי כי כמה אופני עה"ב יש, ומ"ש רז"ל כי ד' הדיוטות שהן גחזי ובניו אין להם חלק, ר"ל, כי לא יקומו הם מעצמן, כשאר המתים, אבל אם אתה נוטע אלו הקנים שהם עצמותיו ואיבריו פעם אחרת כדי להחיותו בתחיית המתים וכבר הגיע זמנה אפשר שיקום. ".

ויש בזה הרבה בשער הגלגולים ושערי הלשם כתב שאלו הם ענינים מאוד עמוקים.

אבל גם בדרך הנגלה ברור שיש תיקון על ידי תשובה גם למי שעבר עבירות חמורות ביותר בימיו אין לו להתייאש אלא הוא יכול לתקן את עצמו בחיים וכמבואר ברמב"ם בפרק ג' בהלכות תשובה :

" כל אחד ואחד מעשרים וארבעה אנשים אלו שמנינו אע"פ שהן מישראל אין להם חלק לעוה"ב ויש עבירות קלות מאלו ואעפ"כ אמרו חכמים שהרגיל בהן אין להם חלק לעוה"ב וכדי וכדאי הן להתרחק מהן ולהזהר בהן ואלו הן המכנה שם לחבירו והקורא לחבירו בכינויו והמלבין פני חבירו ברבים והמתכבד בקלון חבירו והמבזה תלמידי חכמים והמבזה רבותיו והמבזה את המועדות והמחלל את הקדשים במה דברים אמורים שכל אחד מאלו אין לו חלק לעוה"ב כשמת בלא תשובה אבל אם שב מרשעו ומת והוא בעל תשובה הרי זה מבני העולם הבא שאין לך דבר שעומד בפני התשובה אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב יש לו חלק לעולם הבא שנאמר שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה' ורפאתיו כל הרשעים והמומרים וכיוצא בהן שחזרו בתשובה בין בגלוי בין במטמוניות מקבלין אותן שנאמר שובו בנים שובבים אע"פ שעדין שובב הוא שהרי בסתר שב ולא בגלוי מקבלין אותו בתשובה".

וכאמור גם אלו שלא עשו תשובה יש תקנה לנשמתם באופנים של תיקוני הדורות וזרעם היוצא מהם היכול לתקן אותם.

כתבות נוספות