שאל את הרב

נער מחפש אידיאולוגיה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 18/04/19 18:35 יג בניסן התשעט

שאלה

א. בזמן האחרון, כחלק מחיפושי האידיאולוגיה שלי, נתקלתי בזרם הפוסטמודרנה.

לאחר בירור קצר הבנתי שהרבנים, אנשי הציבור והציבור הציוני- דתי עצמו, מתנגד נחרצות לזרם וטוען בתוקף כי הוא סותר את התורה.

שאלתי היא פשוטה.

על סמך התורה שלמדתי ועל סמך הבנתי הפשוטה עקרונות הפוסטמודרנה נכונים, חשובים והגיוניים מאוד, בפרט הפלורליזם וקבלת השונה.

אשמח להבין מה הבעיה בזרם הזה, שנראה לי הגיוני ונכון.

ב. הפרדת דת ומדינה ברמה הפרטית (אך המוסדות הממלכתיים ישמעו להלכה) נשמעת לי כמו רעיון נפלא, החילונים לא ייכפו לקיים את התורה ומצוותיה, וממילא לא יווצר אצלם אנטיגוניזם אליה, וכך יתקרבו.

יתרה מזאת, גם התורה תשמר בשלמותה האמיתית, ולא תחולק ותבותר לחלקים כמו שקורה היום (חילול שבת וגידול חזיר- "אסור", אכילת טרפות ולבישת שעטנז- "מותר").

אשמח להבין מדוע המוסד הרבני מתנגד נחרצות לעניין זה, ולמפלגה שהגתה ומציעה אותו- מפלגת " זהות ".

תודה רבה- רועי.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

א. הפוסטמודרניזם אינו יריעה אחת. יש שוני רב בין ההוגים הפוסטמודרניים, לכן אין התנגדות גורפת לפוסטמודרניזם. יש לרבנים שונים הסתיגויות מרעיונות פוסטמודרניים מסוימים כמו טענה שאין אמת אחת וכל אחד בוחר לעצמו את האמת שלו.

בעניין פלורליזם וקבלת השונה - אלו וודאי מושגים שיש להם מקום - אין לנו חלילה, עניין לשנוא את הזר ולפגוע בו, וודאי שלא.

עקרון הסובלנות מפורש בהלכה ונקרא: 'משום דרכי שלום'. הוא מפורט בהדרכה מעשית ברורה (גיטין סא.) : "אין ממחין ביד עניי נכרים בלקט בשכחה ובפאה, מפני דרכי שלום. ת"ר: מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל, ומבקרין חולי נכרים עם חולי ישראל, וקוברין מתי נכרים עם מתי ישראל, מפני דרכי שלום."

אבל יש פער ביננו לבין הפלורליזם. התורה דורשת הבדלה בין יהודי וגוי. כך בפסוקים מפורשים "עם לבדד ישכון" וכן בהלכות רבות ומפורטות כמו סתם יינם, פת עכו"ם וכד'

ב. להפרדת דת ומדינה יש השלכות הרסניות. היא תביא לחלוקת העם לשניים. אמחיש זאת בדוגמה אחת: נישואים וגירושים. אם לא תהיה חובה להתחתן ולהתגרש על פי ההלכה אז מאות ואלפי זוגות שיפרדו (ללא גט) יתחתנו שוב (ללא רב) - ויוולדו בארץ אלפי ממזרים.

לציבור המסורתי ושומר המצוות תהיה חובה לנהל ספרי יוחסין, אדם לא יוכל להתחתן עם מי שאין לו ספר יוחסין ברור. זהו איום אחד מרבים שמצוי בהצעה להפריד בין דת ומדינה.

למפלגת 'זהות' לא אתייחס - לא כאן המקום לכך.

כתבות נוספות