סגור

נוסח ארץ ישראל מהגניזות

שלום כבוד הרב, אני אוהב מאוד להתפלל, אבל לפני שנה התחלתי לחקור את גניזות קהיר ומאז פשוט התאהבתי בברכות שם!

ארצה לבאר מדוע אני מעדיף את נוסח א"י על פני הנוסח הבבלי (בתפילת היחיד בלבד! בתפילת הציבור נוהג כמותו):

נוסח א"י זהו נוסח שהתפללו בו בא"י במשך כאלף שנים.

1. ברכת השכיבנו נועדה בתכליתה להגנה בזמן השינה והלילה. בקשות כמו שינה ערבה, בטוחה מחיות טרף, ומכל גורם מאיים.

בעוד שהברכה נוסח א"י שומרת על תבנית זו באופן מושלם, ברכת השכיבנו הבבלית סוטה לצדדים. ביטויים כמו "הצילנו מרעב, יגון, אנחה" ו"הסר השטן מלפנינו ומאחורינו" הם לא בקשות ספציפיות ללילה, אלא לכלל היממה. ועל כן אני מרגיש שכאשר אני מתפלל בנוסח בבל, אני שוגה מתבנית הברכה וזה פוגע לי מאוד בכוונה. אני מרגיש כי בגרסה הבבלית, אין כמעט אזכרה של הגנה לכבוד השינה והלילה, ושרוב הברכה סוטה משם באופן מובהק.

2. כנ"ל לגבי ברכת הגאולה. רוב תכליתה אמורה לדבר על הניסים שעשה הקב"ה לעמו ישראל. צריך להזכיר בה מכת בכורות, קריעת ים סוף, המלכה וכ'ו. בגרסה הבבלית קטנים מאוד תיאורי הגאולה ומסתכמים בכמה מילים. רוב הברכה בערבית היא בצורה פיוטית שמרמזת על גאולה עתידית. בעוד בגרסת א"י מגניזות קהיר, התיאורים אודות קריעת ים סוף ומכת בכורות תופסים את מרבית הברכה, ולי אישית זה עוזר מאוד בכוונה ואני נהנה לברך את הברכה בהרבה מאוד שמחה!

3. לגבי ברכות העמידה - מפאת חוסר הזמן, אתן 2 דוגמאות בלבד. בברכת אבות אני מאוד נהנה לברך את הברכה הא"י מכיוון שמוזכר שם שהשם הוא "קונה שמיים וארץ, מגן אבות" ובעיניי המשפט הזה מעורר אימה והערצה כבדה בלב ואני נהנה לאומרו בתפילות העמידה. לגבי ברכת מודים, הברכה הבבלית מלאה בתיאורים נרדפים והרבה בלאגן, ולא משנה כמה אני מעמיק במשמעותה, כוונתי תמיד נפגעת. בעוד שהברכה הא"י היא ישירה ומודה על הגאולה מאז ומעולם, לנו ולאבותינו. כוונתי בה רבה.

השאלות (הנוסחים מצורפים מטה):

1. האם אני יכול להתפלל תפילות א"י? אני נהנה מכך מאוד וכוונתי בה רבה!

2. ישנם ברכות שבהם החתימה שונה מהבבלי (לדוגמה בברכת גאולה - צור ישראל וגואלו, בברכת השכיבנו - הפורש סוכת שלום עלינו....ירושלים (בכל יום), בברכת העבודה - שאותך ביראה נעבוד, בברכת השלום - עושה השלום. אם אני מתפלל את תפילת א"י כיחיד, האם עלי להתאים את החתימות לאחותה הבבלית, או שזה בסדר לחתום כך?

3. האם יכול להיות מצב שחס ושלום אדם המתפלל בנוסח הזה יקבל עונשים?

4. רס"ג בסידורו חותם "הבוחר בעמו ישראל" ומשמיט באהבה. האם זה מראה שמותר לשנות את חתימת התפילה?

5. רס"ג בסידורו מביא "עוזר את אבותינו" כמו א"י ולא את "עזרת אבותינו" כפי שיש בימינו. האם זה מרמז שניתן לשלב את הדברים בתפילה?

מה עלי לעשות? כרגע אני מתפלל בנוסח הזה ונהנה מאוד מכוונה זכה, טהורה, והרבה שמחה בעבודת השם.

תודה רבה.

מצרף את ברכות נוסח א"י שהוזכרו בשאלה:

גאולה - אֱמֶת וְאמונה וְנָכוֹן וְקַיָּם וְיָשָׁר וְנֶאֱמָן וְטוֹב הַדָּבָר הַזֶּה עָלֵינוּ וְעַל אֲבוֹתֵינוּ וְעַל בנינו וְעַל דֹּרוֹתֵינוּ וְעַל כָּל דֹּרוֹת זֶרַע יִשְרָאֵל עֲבָדֶיךָ, עַל הָרִאשׁוֹנִים וְעַל הָאַחֲרוֹנִים לְעוֹלָם וָעֶד, חוק ולא יעבור. אֱמֶת שֶׁאַתָּה הוּא יְיָ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, לְמַעַן שְׁמָךְ מַהֵר גָּאֳלֵנוּ כְּגָאַלְתָּה אֶת אֲבוֹתֵינוּ. אֱמֶת מֵעוֹלָם הוּא שְׁמָךְ וְעָלֵינוּ נִקְרָא בְּאַהֲבָה וְאֵין עוֹד אֱלֹהִים זוּלָתֶךָ.

אתה הכית כל בכור בארץ מצרים, מבכור אדם ועד בכור בהמה, ובאלהיהם שפטים עשית על אודות ישראל נחלתך, וים סוף בקעת לפני אבותינו ותעבירם בתוכו בחרבה, והמים היו להם חומה מימינם ומשמאלם, ואת רודפי עמך כסה הים אחד מהם לא נותר, שם שוררו לך משה אהרן ומרים, ואבותינו על ים סוף, בירכוך, גידלוך, ניצחוך, רוממוך ואמרו כולם: "מִי כָמֹכָה בָּאֵלִים יְהוָה מִי כָּמֹכָה נֶאְדָּר בַּקֹּדֶשׁ נוֹרָא תְהִלֹּת עֹשֵׂה פֶלֶא." מלכותך קיבלו עליהם ועל זרעם לדורות עולם, לכן ברצון ענו ואמרו: "יְיָ יִמְלֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד" ונאמר "כי פדה ה' את יעקב, וגואלו מיד חזק ממנו". בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, צוּר יִשְׂרָאֵל וְגוֹאֲלוֹ.

השכיבנו - השכיבנו ה' אלהינו לשלום, והעמידנו מלכנו לחיים ולשלום, ופרוש עלינו סכת שלומך מזה היום ועד העולם.

ככתוב בתורתך: "ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבור בארצכם". "אם תשכב לא תפחד, ושכבת וערבה שנתך". "באלוהים נעשה חיל והוא יבוס צרינו".

נשכבה בשלום ונקיצה בשלום ופחד בלילות אל ימשול בנו. ברוך אתה ה', פורש סכת שלום עלינו ועל עמו ישראל, מנחם ציון ובונה ירושלים. אמן.

אבות - ברוך אתה ה' אלהינו ואלהי אבותינו, אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב, האל הגדול הגבור והנורא אל עליון קונה שמים וארץ, מגננו ומגן אבותינו, מבטחנו בכל דור ודור. ברוך אתה ה' מגן אברהם.

מודים - מודים אנחנו לך, שאתה הוא ה' אלהינו ואלהי אבותינו, על כל הטובות והחסד והרחמים שגמלתנו ושעשית עמנו ועם אבותינו מלפנינו, ואם אמרנו מטה רגלנו חסדך ה' יסעדנו. ברוך אתה ה' הטוב לך להודות.

תוכן התשובה:

שלום

א. לא.

ב. כאמור, אסור לשנות מהנוסח המקובל.

ג. על עונשים אחראי מלך העולם. על קיום ההלכה אתה אחראי. אסור לנהוג כך.

ד. כך היתה נוסחתו, והיא לא התקבלה בישראל.

ה. לא מרמז דבר. היו נוסחאות שונות בגלויות, וגם בימי הבית בא"י, ולמעשה נתקבל הנוסח שבידינו בהשגחת השם על עמו, בהכרעת גדולי הפסיקה במהלך הדורות, ואין לשנות כלל מנוסח אביך.

כל טוב

התשובה התקבלה מהרב ברוך אפרתי, רב קהילה באפרת ויו"ר רבני 'דרך אמונה'
כג בכסלו התשפא
,
09 בדצמבר, 2020
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

תו ירוק. יוארך עד סוף השנה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משרד הבריאות החליט: תוקף התו הירוק יוארך עד לסוף השנה

קרא עוד