שאל את הרב

מהי אשת חיל?

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 12/05/06 09:13 יד באייר התשסו

שאלה

לכבוד הרב שלום!

ברצוני לשאול אותך מהי אשת חיל בימינו..?

האם אשת חיל יכולה להיות אשת קרירה מצליחה או שכל עיסוקיה של האישה צריכים להיות בבית ובילדיה. והאם ניתן לשלב בין קרירה לבין אשת חיל שיסוקה גם בחינוך הבית.? אשמח מאוד לקבל גם את המקורות של התשובות. בתודה רבה גל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה


שלום רב,

שאול שאלת – מהי אשת חיל בימינו. נקדים ונאמר, כי קשה להעמיד לכך אבן בוחן ולמנות קריטריונים מדוייקים על פיהם תוגדר אשת חיל באם מצויים הם בה ולא תוגדר כן אם אינם מצויים בה. ההגדרה היא סובייקטיבית, תלויית מקום, זמן ומעמדה בחברה של כל אישה ואישה. כידוע, מעמד האישה בעידן המודרני אינו דומה למעמדה בעולם העתיק ואף לא למעמדה במאות האחרונות. זכינו ולנגד עינינו המין הנשי, או ליתר דיוק, זה הגברי מפנים אט אט, כי אין מקום להפליות כלשהן בין המינים. בימינו, כמעט ואין תפקידי מפתח, בין אם חברתיים, ציבוריים או פרטיים בהם נושאים גברים בלבד.

כידוע, שלמה, החכם מכל מכל אדם, מנה ב-"משלי" (פרק ל"א) את תכונותיה של אשת החיל בפרק המושר מדי שבת בשבתו על שולחן השבת בכל משפחה ומשפחה.
מעיון בפסוקים, נראה כי שלמה נקט מאפייני אישיות אותם ניתן להתאים לכל דור ודור* ואלו הם:

- אמינות וערכי המשפחה ("בטח בה לב בעלה").
- כלכלת ביתה ("זממה שדה ותקחהו,מפרי כפיה נטעה כרם", "סדין עשתה ותמכור וחגור נתנה לכנעני").
- עשייה ויצירה ("דרשה צמר ופשתים ותעש בחפץ כפיה", "ידיה שלחה בכישור וכפיה תמכו פלך").
- קידום ודאגה למשפחה ("צופיה הליכות ביתה").
- מידת ההשקעה ("ממרחק תביא לחמה").
- יראת שמים וגמילות חסדים ("תורת חסד על לשונה", "כפה פרשה לעני וידיה שלחה לאביון").

עולה אפוא, כי שלמה תפש אשת חיל, כזו העוסקת בתחומים רבים. בהם פנים-משפחתיים גרידא ואחרים בקידומה האישי בין אם על ידי רכישת מקצוע והתעסקותה בו, או מעורבותה בעולם הכללי כדוגמת עסקי מקח וממכר. קשה לקבוע בוודאות, אם לתפישת שלמה זקוקים קריטריונים אלו לבוא כאחד כדי שתיקרא האישה אשת חיל, או שמא, כל אישה בה מתקיים אחד ממאפיינים אלו – היא אשת החיל.

א. אבן שושן במילונו, הצליח להגדיר מושג זה, בשלוש מילים פשוטות: "אשת חיל – אישה המצליחה במעשיה". הצלחה זו יכולה למצוא את ביטוייה בקידום ביתה ודאגה למשפחתה מחד, בפיתוח הקריירה ו/או אישיותה מאידך או בשילוב שניהם. אין כל מניעה, כי אישה הדואגת לחינוך וקידום משפחתה תעסוק במקביל בקידום מעמדה האישי בחברה, תרכוש השכלה, תפתח קריירה בכל תחום שתחפוץ ותקודם בעבודתה. חשוב להדגיש, כי אין הטיפול במשפחה מוטל על כתפי האישה בלבד. בכל תא משפחתי קידומו והצלחתו של מי מבני הבית, תלוי באופן ניכר בתמיכה וברוח הגבית לו יזכה משאר בני משפחתו. בנוסף, כל אשת משפחה, וודאי משקיעה ככל יכולתה כי, כל דבר בו תעסוק בין אם בביתה פנימה ובין אם מחוצה לו ייעשה על הצד הטוב ביותר – וראוייה היא להיקרא אשת חיל בקרב מכיריה ומוקיריה!

בברכה,
צביקה, ישיבת הר עציון.





👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות