לימוד תורה לנשים

שלום!

רציתי לשמוע את דעת הרב לגבי לימוד תורה (נא להתיחס ללימוד גמרא- אם צריך התיחסות נפרדת) לנשים.

אני מדברת על עצמי, בתור אישה רווקה, שיש לה זמן ורצון ללמוד ולהתקדם בתורה.

תודה רבה מראש!

הילה

תוכן התשובה:

ב"ה


ברכה ושלום.


בודאי שצריך ללמוד !אם לא לומדים לא יודעים ו"לא עם הארץ חסיד" ובמיוחד בדור שלנו ניתן ואפשר למצוא מסגרת תואמת בדיוק ומתאימה.
************************************************
אני מעתיק לך שאלה ותשובה מהאתר



**תוכן השאלה
בס"ד

שלום לכבוד הרב,

רציתי לשאול את הרב על הנושא של לימוד תורה לנשים.
ידוע מה שנאמר בגמרא: כל המלמד אשה תורה כאילו לימדה תיפלות (מסיבות מובנות, לא אפרש כאן מה הכוונה ב"תיפלות", אולם הרב הבין, וזה מספיק לעצם השאלה) - ופרש"י שמתוך שלומדת תורה נכנסת בה ערמומיות.
וכן ראיתי עוד למספר חכמים (בהם ה"חפץ חיים" ועוד..) שדנו לגבי האפשרות ללמד תורה לנשים ואלו סוגים של תורה ללמדם. ממה שקראתי, ראיתי שמה שהסכימו חכמי הדורות האחרונים שאפשר ללמדם זה בעיקר הלכות הנוגעות להם, ספרי מוסר, ובדורות האחרונים התירו גם ללמוד מקרא (תורה שבכתב), אולם, בשום מקום לא מצאתי היתר ללמד לנשים תורה שבע"פ - כלומר, משנה, מדרשים, ובטח שלא גמרא.

וכאן בעצם מגיעה השאלה:
כיצד ייתכן שבאולפנות היום (לא משנה עד כמה הן מקפידות ועד כמה הן מחשיבות את עצמם) מלמדים משנה, גמרא ותושב"ע בכלל כמקצוע רלוונטי לבגרות? הבנות נבחנות בנושאים אלו בבחינות של המחמ"ד והן נלמדים בבתי הספר על פי רוב ע"י רבנים.

בנוסף לכך, התפתחה היום התופעה של "מדרשות לבנות" שזו בעצם (סליחה על הביטוי) מין "ישיבת הסדר לבנות" שגם שם לומדים גמרא וכו'. מה שבכלל מפליא אותי הוא שרוב הרבנים שקראתי את דבריהם או ששמעתי מהם שיחות מחזקים את ידיהם ומברכים על התופעה של "חיזוק התורה בעם ישראל" ללא שום התייחסות לנושא - האם לימוד מעין זה מותר בכלל ע"פ ההלכה?

לסיכום, שאלתי היא זו:
האם מותר לנשים בימינו ללמוד תורה שבע"פ?
ואם לא, כיצד מתקיימות ללא שום הסתייגות מפורשת מאף רב התופעות שהזכרתי לעיל???
(אשמח גם לשמוע מה דעתו של הרב בנושא...)

בתודה מראש,
חי.

##################**********################



תוכן התשובה
בס"ד

לדעתי העובדה שנשים לומדות היום תורה ביתר שאת היא מאוד מאוד מבורכת.

הלמוד הטוב כולל בעיקר לימודי תורה נביאים כתובים, אמונה, גאולה, חסידות ואפילו נושאים הקשורים בפנימיות התורה. זה יותר ויותר משמח ובונה ומאוזן ועושה את פעולתו האמיתית.

כמובן כמו כל דבר מחודש או מתחדש - יש לברר היטב את התבן מתוך הבר. כונתי לכך שכמו בכל דבר המקור הוא החשוב ולא החיקוי. דהיינו אם הנשים תלמדנה תורה כי הגברים לומדים וכדי להשיג מעמד - זו תהיה תורה שלא לשמה אלה לשמו.
המציאות מראה כי בד"כ גם קשה להן אח"כ עם חתונה או בגלל שהן לא שלמות עם עצמן, או בגלל שגברים רוצים להתחתן עם "נשים שלמות" וקשה להן עם אשה שמתחרה בהם על מעמד הגבר - לימודו ותפקידיו.

אבל בנות שלומדות בגלל האמת.
בגלל שזה מקרב לאלוקים.
בגלל שהם רוצות לעשות רצון ה'
לדעת את דבר ה'
לשמוע את קולו.
זה מעולה.

הנסיון מוכיח כי בנות אלו גם מתחתנות במהרה עם בעלים טובים כיון שהמציאות שלהם יוצרת שלמות ואיזון נכון ביחס בינהן לבין הבעל . כל אחד ותפקידו. כל אחד ולימודו.
היא תלמיד חכם באמונה ובכח רוחני וגם בהלכות. הוא תלמיד חכם בהלכה וגם בעל אמונה וכח רוחני. וביחד הם מובילים בית שמח ושלם, בלי מתחים שלילים. בית שחותר כל הזמן קדימה.

בין שתי השיטות הללו יש הבדל גם בנושאי הלימוד ובסגנון הלימוד.
אם זה לימוד כמו גברים. זה יותר בהתנצחות וזה כולל גמרא כסדר.
הנסיון שיש לי משיעורים נשים הוא שללמוד גמרא כסדר -זה מאולץ ולא נכון.
ללמוד נושא ולהביא גמרות עליו - זה ממש משמח.

אם העיקר הוא הנושא - זה ממש משמח אותן.
אם העיקר זה הלימוד - זה לא במקום.

אם העיקר הוא הנושא - זה ממש משמח אותן כי זה כמו שהן. למה?
זה כנראה קשור למשהו עמוק מאוד בנפש האשה ובהבדל בינה לבין נפש הגבר. אבל זה כך וכך זו גם ההלכה.

בהצלחה.
התשובה התקבלה מהרב שמואל אליהו בתאריך ט"ו תמוז ה´תשס"ב


ועיין גם בתשובתי ב:

לימוד תורה לבנות
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=21067

.

התשובה התקבלה מהרב עוזיאל אליהו, רב המועצה האזורית משגב
י באב התשסד
,
28 ביולי, 2004
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר