שאל את הרב

כשרות

חדשות כיפה רבני כושרות 17/12/18 01:01 ט בטבת התשעט

שאלה

רציתי לשאול שאלה בנוגע לאמונה.

ידוע שיש תורה ותורה שבעל פה .יותר מכך,אי אפשר לתורה שבכתב ללא התורה שבעל פה

רציתי לשאול דווקא בנוגע לבשר החלק.

אם התורה היא אחת כיצד יכול להיות ששני יהודים יאכלו אותו דבר ולאחד זה יהיה כשר ולשני טרף

איך לפי דעה אחת זה כשר ולדעה אחרת זה יהיה לא כשר.

מהיכן נובע השינוי הזה? למה נובע השינוי הזה?התורה היא אחת ואיך יכול להיות שיהודי אחד יאכל ויעבור איסור ואילו השני לא?

את השאלה נשאלתי כאשר אמרתי לאחי שאני אוכל רק בשר חלק ונשאלתי את השאלות הנ"ל ולא היה בפי תשובה .

תשובה

שלום וברכה

שאלתכם נוגעת בשאלה חשובה ויסודית והיא - מהי כשרות?

הרבה אנשים סבורים שכשרות זו פרקטיקה, כלומר: השאלה האם מאכל כשר או אינו כשר תלוי בשאלה האם יש בו מרכיבים שאינם כשרים.

אולם אין זו האמת, מאכל כשר הינו מאכל שלפי הנחיותיו של הקב"ה (שנתן כח גם בידי חכמים להגדירם) מותר לאכול אותו. לכן למשל מאכל שהוכן בשבת ואסור באכילה (בכפוף לכללי הלכות שבת) אינו נחשב לכשר גם אם כל מרכיביו כשרים. כך גם כשהתורה לא התירה לנו להאמין למי שאומר שהמאכל כשר (כגון: שאינו שומר בעצמו על כשרות), המאכל אינו כשר גם אם באמת המרכיבים בו כשרים. גישה זו מעמידה בפנינו מקרים שונים ובהם הכשרות אינה אחידה לכולם, לדוגמא: מי שראה בעיניו את הכנת המאכל ווידא שאין בו כל בעיה יכול לאכול ממנו, אך אם לפי ההלכה הוא אינו יכול להעיד על כך לאחרים - אז להם המאכל לא יהיה כשר. כך גם לענין שבת חכמים אסרו לעיתים לחלק מהאנשים לאכול ממה שהוכן בשבת (למי שהוכן בשבילו) ולאחרים התירו, וכך לחלקם המאכל כשר ולחלקם לא. אפשר גם לדמות זאת למי שנדר נדר שלא לאכול ממאכל מסוים, לו אסור לאכול ממנו ובשבילו הוא אינו כשר, ואילו לאחרים המאכל כשר לחלוטין.

לאור האמור נפתרת שאלתכם, כחלק מהוראותיו של הקב"ה נקבעו מנהגים והלכות שונות לעדות השונות, כך שאין כל סתירה בין כך שליהודי אחד רצון ה' יהיה שינהג כפוסקים המתירים ויאכל מן הבשר שאינו חלק, ואילו על יהודי אחר תהיה חובה לנהוג כאוסרים ולו המאכל אינו כשר.

בברכה

יצחק דביר

כתבות נוספות