שאל את הרב

כשרות רבנות בבתי מלון ומסעדות

חדשות כיפה רבני כושרות 27/08/19 09:41 כו באב התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב

ותודה על הזמן שאתה משקיע בלקרוא ובלענות על השאלות

יש לי שאלה שמציקה לי כבר זמן רב בנושאי כשרויות

אני ממש לא שואל את השאלה על מנת לקנטר חלילה אלא רק כדי ללמוד ולהבין

אם יש תעודת כשרות לדוגמא לבית מלון - בהכשר הרבנות המקומית

ז"א שרב העיר חתם בעצמו שאפשר שם לאכול כי הכל כשר לכתחילה

ככה חושבים רוב רובם של היהודים המסורתיים וחלק לא קטן מהדתיים

ועל זה הם סומכים והם אוכלים שם בלב שקט

אבל

הבנתי שלדוגמא בבתי מלון המצב רחוק מאוד מלהיות באמת כשר לכתחילה

1. הבשר בקר/כבש בהכשר הרבנות לא כשר בכלל לספרדים (לפחות חצי מהאוכלים במלון!)

2. הטבח/עובדי המטבח של המקום ברוב המקרים לא יהודיים ולספרדים אני מבין שצריך שרק יהודי יניח את האוכל על האש (לא מספיקה הדלקת האש פעם ביום על ידי יהודי) - ושוב הספרדים נכשלים בזה

3. בשבתות הבנתי שהמצב במטבח בית המלון ממש גרוע, יש שם חילולי שבת על ימין ועל שמאל

4. למרות שבבית מלון סועדים מאות אנשים בארוחה אחת, אין (!!) משגיח צמוד מרגע תחילת הכנת הארוחה ועד סיום הארוחה (לפעמים המשגיח בתפילה או כלל לא נמצא), ורוב רוב העובדים במטבח הם גויים!!

ואלה, אני בטוח רק חלק קטן מאוד מבעיות הכשרות שיש בבתי מלון ובמסעדות

השאלה שלי מאוד פשוטה - איך רב עיר או מועצה מקומית - שמוחזק כירא שמיים גדול ולמד שנים רבות ויודע הרבה יותר ממה שאני יודע ורשמתי פה שם את השם שלו ומתחייב שהמקום כשר והיהודים ספרדים ואשכנזים יכולים לאכול שם לכתחילה הכל בחול בשבת כולל בשר!

האם הוא בעצמו יאכל שם הכל בשקט בשבת? האם הרב שלו יאכל שם בלב שקט בשבת??

איך הרבנים הראשיים לישראל חתומים ומאשרים את כל זה?

אם תגידו לי שיקולים כלכלים - אז לפחות שכל מה שרשמתי יהיה מצוין - שהיהודים הפשוטים שאוכלים במקומות האלה ידעו שהם אוכלים דברים שספק הם כשרים ספק לא

האם יהודי פשוט שאכל במקום שקיבל כשרות מהרבנות ונכשל באינסוף מכשולות יתן על זה את הדין? או אולי הרבנים שהכשירו את המאכלים יתנו על זה את הדין?

שוב תודה על הזמן

ואשמח לתשובה רחבה בנושא

תשובה

שלום וברכה

הנקודות שהעלית נכונות בהחלט ברמת כשרות רגילה.

אך הרעיון שעומד מאחרי כשרות רגילה הוא לתת כשרויות לכמה שיותר עסקים, על מנת שאוכל כשר יהיה מצוי ואנשים לא יכשלו באכילת טריפות. משום כך הקריטריונים שנקבעו לכשרות רגילה הם המינימליים ביותר, וכפי שציינת אינם מקובלים על פוסקים רבים וחלק מעדות ישראל.

הבעיה אינה רק לספרדים, יש גם קולות שאינן מקובלות על אשכנזים ומתבצעות בעסקים ברמת כשרות רגילה, כגון כלי צליית כבד וכדומה.

לכן צריך להבחין בין הכוונה המבורכת של הרבנות למנוע מכמה שיותר אנשים להכשל, ובין השאלה האם נכון ליהודי שומר מצוות לאכול שם?

למעשה מובן שראוי לירא שמים לאכול בכשרות מהדרין שמתאימה לשיטתו ההלכתית, אנחנו ממליצים על כשרויות שמתנהלות ברמה תקינה ונכונה, תוכלו להרחיב בקישור הבא:

https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=281&lang=HEB

בברכה

יצחק דביר

כתבות נוספות