שאל את הרב

כשרות מיקרוגל במקום העבודה

חדשות כיפה הרב איתן זן-בר 28/12/07 12:54 יט בטבת התשסח

שאלה

שלום לכבוד הרב!

אני עושה שירות לאומי בבית חולים, ובמקום בו אני נמצאת יש מיקרוגל בו משתמשים העובדים. במיקרוגל הזה מתמשים עובדים חילונים וערבים שלא מקפםידים על כשרות ולא שמים כיסויים כשמחממים מאכל חלבי או בשרי.

חברה שלי, אחת מהבנות שירות, שטפה וניקתה את המיקרוגל ואחר כך חיממה בו כוס עם מים וחומר פגום, וגם כתבה במדבקה על המיקרוגל שזהו יקרוןגל חלבי, ולחימום בשר יש לכסות היטב.הבעיה היא שאני יודשעת שלא כולם מקפידים על כך ויש כאלה שלמרות מה שכתוב עדיין מחממים בשר כרגיל, כנראה שהם לא מודעים לחומרת העניין.

רציתי לשאול את כבוד הרב:

1. האם אופן ההכשרה שציינתי בשאלה (ניקוי ושטיפת המיקוגל וחימום המים עם החומר הפגום במיקרוגל)מועיל להכשרת מיקרוגל? כמה זמן צריך לחמם את המים? האם דקה זהו זמן מספיק?

2. האם יש איזשהו אופן בו יהיה מותר להשתמש במיקרוגל? אם כל פעם לפני שאני מחממת אוכל, אני אחמם כוס עם מים כפםי שציינתי, האם זה מועיל?

3) אני נמצאת במעון בבית חולים (בית חולים לילדים נכים) ויש לנו פעילויות לילדים בהם אנו נמכינים דברי מאכל, ולצורך כך לפעמים צריכים לחמם דברים במיקרוגל כמו מרגרינה וכדומה. את מה שאנחנו מכינים אנחנו שולחים להורים, ורוב מוחלט של הילדים באים ממשפחות דתיות או חרדיות שמקפידים על כשרות. האם יש אופן בו מותר לחמם דברים במיקרוגל לצורך שציינתי? אם הכנו מאכל עם דברים שחוממו במיקרוגל והמיקורגל לא הוכשר היטב, אז האם מותר לאכול מאותו מאכל? היה מקרה בו היה צריך להמיס במיקרוגל שוקולד ומרגרינה ואני רציתי שיכסו את זה עם שקית בזמן החימום (אני יודעת שאין בכך בעיה, ואנחנו עושים את זה הרבה בבית), אך שאר העובדים לא הסכימו ואמרו שזה מסוכן לחמם עם שקית, ובסוף חיממו כרגיל. אז האם היה מותר לאכול מהעוגיות שהכנו עם זה?

המון תודה רבה!!

תשובה

שלום
1- ניקוי עם הרתחת מים וטוב שיהיו פגומים אך אין חובה , וצריך לחמם זמן מספיק עד שירתחו המים, להערכתי 4 דקות.
2-אם תכשירי כל פעם לפני שימוש, מותר וכן אם תשתמשי בשני עטיפות שיעטפו את כל הכלי הרמטית , הדבר טוב גם אם לא הכשרת.
3-אין לאכול אם חומם האוכל במיקרוגל שלא הוכשר, בדיעבד אם חומם חימום קצר שלא יצר אדים, לא הייתי אוסר לילדים.
ברכה והצלחה

כתבות נוספות