שאל את הרב

כיבוד הורים וצבא

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 01/06/20 15:32 ט בסיון התשפ

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני בן 18,ובשנים האחרונות הייתי במריבות וויכוחים עם ההורים שלי על חילוקי דעות גדולות ביננו.ולצערי גם לא כיבדתי וזילזלתי בהם הרבה פעמיים.אני למדתי בישיבה באנגליה,וברצוני להתגייס לצבא ולתת ולהציל ולשמור על מדינתנו.למרות זאת הוריי רוצים שאלמד מקצוע ומאיימים עליי שאם אתגייס הם ינתקו איתי קשר,ולא ארצו שאחזור הבייתה,ואני אהיה מחוק בעיניהם.הם סוברים שאין לי כיבוד הורים בכך שאני רוצה להתגייס.האם זה נכון מה שההורים עושים בזה שהם מאיימים עליי?מה כבוד הרב היה עושה במקומי (מה היית עושה אם היה לך בן כזה?)

והאם יהיה לי מותר להתגייס?עם מי הצדק?

בברכה ! אני מחכה לתשובה מפורטת,ואם זו שאל קשה נא להעביר לרב אחר ! תודה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום

אני חושב שהתשובה מורכבת משני דברים שנראים הפוכים.

מצד אחד, אתה קודם כל מחויב בתשובה גדולה על מה שאתה מתאר שקרה בעבר. זה אומר כל שלבי התשובה שמופיעים בהלכות תשובה, ובמיוחד התיקון המעשי, כלומר, גם לבקש מהם סליחה ומחילה על כל מה שהיה, ובעיקר לתקן את העתיד - להתחיל מכאן ואילך להתנהג כלפיהם בכבוד ובמורא גדולים. לעשות אפילו יותר ממה שמתואר בהלכה. לחפש עוד ועד דרכים לשמח אותם, ולהראות כלפיהם אהבה והכרת הטוב על עצם החיים שלך ועל כל מה שנתנו לך.

מצד שני, כיבוד הורים מתייחס לדברים שקשורים אליהם, כמו צרכיהם וכבודם, ואיננו כולל החלטות שנוגעות לחייו של הבן, כמו למשל החלטה עם מי להתחתן. גם ביחס להחלטה להתגייס, במיוחד לאור העובדה שזו מצווה גדולה, ההורים אינם יכולים למנוע זאת מבנם, והוא איננו צריך להקשיב להם בהחלטה הזאת.

יש לקוות וכמובן להרבות בתפילה, שבעקבות שינוי היחס הכללי כלפיהם (כפי שתואר לעיל) אולי זה יסייע להם יותר לקבל את ההחלטה על הגיוס. וגם אם חלילה הם אכן יתייחסו כפי שכתבת שהם איימו שיעשו, אתה מצידך תמשיך בכל כוחך להתייחס אליהם בכבוד ותנסה כל הזמן לשמור על קשר באופן ישיר או באופן עקיף.

מקווה שזה ענה לך על השאלה

בע"ה שיהיה בהצלחה רבה וכל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות