שאל את הרב

כוונה בקריאת שמע

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/08/18 09:00 ט באלול התשעח

שאלה

כיצד ללמד את ההלכה של כוונה בפסוק הראשון של קריאת שמע? בכיתה ד' בממ"ד רגיל. האם אפשר להסתפק בהסברו של רש"י בחומש לפסוק? או שיש להתייחס לנזכר בהלכה לכוון ל"קבלת עול מלכות שמים"+ "יחוד ה",ואם צריך לעסוק בשני המושגים האחרונים ,כיצד להסבירם לילדים?

תשובה

בס"ד

שלום רב,

אני שמח מאוד שאתה משתף אותי בהתלבטות שלך.

נראה לי שיש לך הזדמנות נפלאה ליצור את התפיסה הנכונה כלפי המושג 'כוונה'.

לצערנו, דווקא ידיעת ההלכה מרחיקה לעיתים מהכוונה האמתית שנדרשת בקריאת שמע: קבלת עול מלכות שמים!

הניסוח המדויק של הכוונה הופך אותה לעוד אמירת מילים - במקביל לקריאת המילים "שמע ישראל ..." מתוך הסידור.

במקום כוונה, חולפות במוחנו מילים נוספות כ'פירוש המילים':

"שמע ישראל, שה' הוא האלקים שלנו, הוא ה' אחד".

לחילופין, אנו מהרהרים ברצף של מילים מפורטות יותר:

"שמע" – קבל והבן.

"ישראל" - ישראל.

"ה' " - אדון הכל היה הוה ויהיה.

"אלוקינו" – שהוא תקיף ובעל היכולת ובעל הכוחות כולם.

"ה' " – אדון הכל היה הוה ויהיה.

"אחד" = א' – ה' הוא היחיד, ח' – יחיד בשבעה רקיעים ובארץ, ד' – מושל בארבע רוחות העולם.

דווקא ילדים צעירים בני עשר יכולים בזכותך להתחנך לכוונה העיקרית של "שמע" שהיא 'קבלת עול מלכות שמים'.

משמעותה האמתית של כוונה - התייחסות לעולם הפנימי שלנו.

לכן חינוך לכוונה לא נעשה על ידי השכל אלא על ידי הרגש.

השיעורים הללו צריכים להיות חוויות שמחוללות התעוררות רגשית גדולה.

לשם כך אפשר להשתמש בסיפור, סרט...

לעשות הצגה עם הילדים (למשל על פי הסיפורים בהמשך) אחר כך לדבר אתם על ההצגה

להשמיע ניגונים מתאימים

כמובן לפתוח את הלב בשיחה קשובה

תעסקו באירועים בהם בטאה 'קריאת שמע' קבלת עול מלכות שמים אצילית.

כרגע עולים בזכרוני שלשה ארועים:

1. מותו רבי עקיבא על קידוש ד'.

2. סיפור מתקופת השואה:

בזמן מלחמת העולם השנייה באירופה , מסרו הורים יהודים רבים את ילדיהם הקטנים למנזרים נוצריים . הם קיוו שהמנזרים יחביאו את הילדים עד סוף המלחמה , וכשתסתיים , ישובו ויאספו אותם . אך רבים מההורים הללו נרצחו בשואה ולעולם לא ראו שוב את ילדיהם . המנזרים אכן הצילו את חייהם של רבים מהילדים , אך גם חינכו אותם בדרכם , כנוצרים לכל דבר . לאחר השואה שלחה הסוכנות היהודית שליחים למנזרים ברחבי אירופה , כדי לאתר בהם ילדים יהודים ולהחזירם לקרובי משפחתם שנותרו בחיים . במקומות רבים סירבו ראשי המנזרים לגלות מי מבין הילדים ששכנו אצלם הם יהודים . הילדים עצמם , שהיו רק פעוטות כשנמסרו למנזרים ומאז חונכו כנוצרים , לא ידעו את זהותם . אחד מהשליחים למנזרים הללו סיפר שכאשר היה מעריך שבין הילדים במנזר יש ילדים יהודים , היה מכנס את כל הילדים בחצר המנזר ומתחיל לשיר את הפסוק " שמע ישראל , ה' אלוהינו , ה' " ועוצר . הפסוק והנעימה עוררו אצל הילדים היהודים זיכרונות עמומים , והם סיימו עמו – "אחד...

3. נפילתו של רועי קליין ד' יקום דמו, שמנע אסון כשזינק על הרימון ועצר אותו בגופו, נהרג כשהוא קורא 'שמע ישראל'.

לסיכום: דווקא עם ילדים צעירים אפשר, על ידי פעילות של חוויה ורגש, ליצור את המשמעות האמתית של המושג 'כוונה' - התעוררות פנימית.

בקריאת שמע צריכה להיות התעוררות פנימית להתמסר לאמונה בד' אחד.

לקדש את ד' עד מסירות נפש ממש כמו רבי עקיבא ועוד רבים רבים שהלכו בדרכו.

בהצלחה במלאכת הקודש

כתבות נוספות