שאל את הרב

חילול שבת

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 27/11/16 09:19 כו בחשון התשעז

שאלה

חברתי שואלת: בליל שבת באתי להגיש מרק, הורדתי את הסיר מהפלטה על השיש אני פותחת ומגלה שזה סיר החמין של הבוקר. הייתי מבוהלת ומבולבלת פחדתי שלא יהיה אוכל לאורחים ובשבריר שניה בלי לחשוב החזרתי את הסיר לפלטה. אני מאוד כואבת ומפחדת שהכשלתי גם את המשפחה והאורחים שאכלו בלי לדעת כלום. בעלי אומר שאני יצלה בגהנום על זה אם לא עשיתי תשובה. כבוד הרב האם זה יש צד שזה לא כ"כ חמור או שזה מזיד וגדול עוני מנשוא מה הכפרה שלי?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

הפעולה שנעשתה על ידך נקראת החזרה, החזרה בשבת תהיה מותרת בתנאים הבאים (בתחילה אכתוב את הדין לכתחילה ואחר כך את הדין בדיעבד:
1. מתי שלוקחים את התבשיל מהפלטה מתכוונים להחזירו לפלטה.
2. לא להניח את הכלי על הקרקע אלא להחזיק אותו או להניחו על גבי השלחן ולהמשיך להחזיק בו.
3. ההחזרה תהיה על גבי אש מכוסה (פלטה)
4. שהתבשיל יהיה מבושל כל צרכו
5. שהתבשיל יהיה עדיין חם.

בדיעבד אם הנחת את התבשיל ולא החזקת אותו אבל היה בדעתך להחזירו או שהחזקת אותו אבל לא חשבת להחזירו - עדיין מותר לך להחזירו.ובלבד שיהיה עדיין חם ומבושל כל צורכו ועל אש מכוסה.

בדיעבד אם לא יהיה אוכל לסעודת שבת מותר להחזירו אף אם הנחת אותו ולא היה בדעתך להחזירו ובלבד שיהיה עדיין חם ומבושל כל צורכו ועל אש מכוסה.

(שלחן ערוך, אורח חיים סימן רנ"ג סעיף ב, ושמירת שבת כהילכתה פרק א´ סעיפים י"ח-כ´)

לסיכום החלק הזה: אם החמין היה מבושל כל צרכו והחזרת אותו, במצב אותו תיארת זה היה מותר, לכל הפחות בדיעבד.

מה הדין במצב שהחמין לא היה מבושל כל צרכו והחזרת אותו? - הפעולה הזו נקראת שוגג באיסור דאורייתא, ומצד ההלכה למעשה אנו פוסקים שאסור לכולם לאכול את אותו האוכל עד מוצאי שבת (כדעת רבי יהודה במסכת חולין דף ט"ו עמוד א´ ובשלחן ערוך סימן שי"ח סעיף א´).
עם זאת, הגר"א (הגאון רבי אליהו מוילנא) פסק במפורש כדעת ר´ מאיר (וכדברי התוספות בעקבותיו)שאומר: שבשוגג מותר לכולם לאכול את האוכל מיד ולכן כאן שבסופו של דבר אכלו את החמין ניתן לסמוך על הגר"א בעניין ולומר שבדיעבד לא נגרמה שום תקלה.
(הגר"א על השלחן ערוך סימן שי"ח סעיף קטן ב´ וכן במשנה ברורה בסימן שי"ח סעיף קטן ז´ כתב שבמקום הצורך ניתן לסמוך על הגר"א).

יש לציין שאין פוסקים כגר"א בדין זה אלא במצבים מיוחדים ודעתו הובאה כאן כיוון שכאן מדובר על מצב מיוחד.

לסיכום: מכל כיוון שמסתכלים על זה, בדיעבד לא נגרמה תקלה על ידך. אם אכן היה מצב שבשוגג החזרת שלא לפי הדין, התיקון הכי טוב הוא ללמוד את דיני מלאכת בישול בשבת וכך להיעשות מודעים יותר לדינים ואם תתקלי במצב כזה שוב תהיי הרבה יותר מודעת לעניין ויותר סביר שלא תטעי.

בברכה,
ישראל אלתר
altarisrael@gmail.com

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות