שואלת על תפילת ערבית ונטילת ידיים

בס״ד

היי , רציתי לשאול שאלות הלכתיות שאיני יודעת במדוייק את התשובה לגביהן על מנת שאוכל לדעת איך לנהוג

*** אני נוהגת להתפלל ערבית סמוך ממש לשינה שלי ומיד לאחר מכן קריאת שמע המלא, תחילתה של קש המלא חוזרת על תפילת ערבית האם יש צורך בכך שזה חא אמירת שם השם מיותר? האם אני צריכה לקרוא רק את החלק שלא אמרתי בערבית? כיצד לנהוג?

*** שאלה נוספת, נטילת ידיים של בוקר, נטילת אשר יצר והטילה על הפת כל אלו דרך נטילתן שונה? כלומר יש לסירוגין או שלוש אל יד אחת ועוד שלוש על השניה או את המים חצי על יד אחת וחצי על השניה, כיצד לנהוג בכל אחד או שאין הדבר משנה?

*** דבר נוסף, בנוגע לנטילת הידיים של בוקר,

במידה ואדם קם ראשית עליו לנטול ידיו (במצב שההטלה מצויה יחד עם השירותים והמקלחת בחדר אחד), לברך ״אשר קידשנו... על נטילת ידיים״ ואז אם חזר והתפנה נוטל שוב יוצא מהשירותים ומברך אשר יצר?

*** ואם קורה הפוך לצורך העניין?

תוכן התשובה:

בס"ד

שלום רב,

מצטט כל שאלה ומשיב:

היי , רציתי לשאול שאלות הלכתיות שאיני יודעת במדוייק את התשובה לגביהן על מנת שאוכל לדעת איך לנהוג

*** אני נוהגת להתפלל ערבית סמוך ממש לשינה שלי ומיד לאחר מכן קריאת שמע המלא, תחילתה של קש המלא חוזרת על תפילת ערבית האם יש צורך בכך שזה חא אמירת שם השם מיותר? האם אני צריכה לקרוא רק את החלק שלא אמרתי בערבית? כיצד לנהוג?

אין קשר בין תפילת ערבית ובין קריאת שמע שעל המיטה. מתפללים את כל תפילת ערבית. וקוראים את כל קריאת שמע שעל המיטה.

רוב האנשים מתפללים ערבית יותר מוקדם - בתחילת הלילה. לכן אין קרבה בין שתי התפילות.

אגב, נשים פטורות מתפילת ערבית - לכן עדיף להתפלל שחרית ומנחה. אם את מתפללת שחרית ומנחה וגם ערבית - מותר לך. (עייני http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=50622)

*** שאלה נוספת, נטילת ידיים של בוקר, נטילת אשר יצר והטילה על הפת כל אלו דרך נטילתן שונה? כלומר יש לסירוגין או שלוש אל יד אחת ועוד שלוש על השניה או את המים חצי על יד אחת וחצי על השניה, כיצד לנהוג בכל אחד או שאין הדבר משנה?

נטילת ידיים שחרית - לוקחים את הספל ביד ימין (ממלאים אותו), מעבירים אותו ליד שמאל, והיא יוצקת ראשונה את המים על יד ימין, ומעבירים לימין והיא יוצקת על יד שמאל - כך שלש פעמים, שש פעמים בסך הכל.

נטילה לפני הארוחה שתי פעמים על כל יד - סה"כ ארבע פעמים.

*** דבר נוסף, בנוגע לנטילת הידיים של בוקר, במידה ואדם קם ראשית עליו לנטול ידיו (במצב שההטלה מצויה יחד עם השירותים והמקלחת בחדר אחד), לברך ״אשר קידשנו... על נטילת ידיים״ ואז אם חזר והתפנה נוטל שוב יוצא מהשירותים ומברך אשר יצר?

*** ואם קורה הפוך לצורך העניין?

הסדר הנכון - ליטול ידיים שש פעמים בלי ברכה. להתפנות.

ליטול שוב ידיים (בנטילה השנייה אפשר להסתפק בנטילה אחת לכל יד)

לצאת מהשירותים ולברך: 'על נטילת ידיים', 'אשר יצר', ו-'אלוקי נשמה'.

התשובה התקבלה מהרב גלעד שטראוס, ר"מ באולפנת כפר פינס
ז בניסן התשפ
,
01 באפריל, 2020
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

 צילום: באדיבות המצולם

הזיכרון האחרון של אב החייל מבנו

קרא עוד