שאל את הרב

הרגל טוב בהכנות למקווה שאני נאלצת להפסיק

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 16/09/20 09:44 כז באלול התשפ

שאלה

כבוד הרב שלום,

לאחרונה התפתחה אצלי תופעה לא נעימה בעור באיזורים מסויימים בגוף שמונעת ממני להסיר שיער שהייתי רגילה תמיד להסיר.

להבנתי לא מדובר בחציצה כיוון שאני מקפידה שהשיער יהיה נקי ולא סבוך - ממש כמו שיער הראש. לכן השאלה היא רק אם עלי לעשות התרת נדרים.

מעולם לא נדרתי דבר בחיי, לא בנושא הזה ולא באף נושא אחר, אך שמעתי כי הרגל טוב שנוהגים בו פעמים רבות עלול להחשב לנדר ולהצטרך התרה אם רוצים להפסיקו.

מצד שני גם שמעתי כי היות ומדובר בהרגל שאני נאלצת להפסיקו מסיבה רפואית אין צורך בהתרה כיוון שלא הייתי מקבלת על עצמי הרגל כזה אם הייתי יודעת שתהיה לי בעיה כזאת - הסרת השיער גורמת לי לגירוי העור הכרוך בגירוד, כאבים והתפתחות פצעים מוגלתיים.

אשמח לדעת אם עליי לעשות התרת נדרים (ואם כן איך עושים את זה) או שאין צורך.

תודה ושנה טובה!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה

שאלת חכמ/ה חצי תשובה. באמת פרטת את הדברים היטב. מכיוון שאת לא רוצה את הגירוי הזה ומדובר רק לזמן מסויים (אי"ה שתבריאי במהרה) א"כ לרוב הפוסקים אין צורך בהתרת נדרים שהרי זה נובע ממחלה חד פעמית. אבל מכיוון שאין אנו יודעים אולי הדבר יארך זמן וכדו', על כן ראוי לעשות התרת נדרים, וזה אפשר לעשות על ידי מנוי האיש כשליח שלך להתרת נדרים וכשהוא עושה התרת נדרים יכלול ויאמר שכם עבור נדרי אשתי. . אם הדבר קשה אפשר להשתתף בהתרת נדרים כללית של "כל נדרי" ביוה"כ מכיוון שהמנהג גם לא הונהג כצורך הלכתי ולא אמרת שאת עושה זאת לצורך הלכתי אלא כדבר כללי של התנהגות נראה שאפשר להשתתף בהתרת נדרים בכל נדרי ובכך לצאת ידי כל החששות. על כן מעיקר הדין אין צורך בהתרת נדרים, אבל ראוי למנות את האיש שכאשר מתיר נדריו יתיר גם את נדרי אשתו, וכמו כן אפשר להשתתף בכל נדרי וגם בזה לצאת ידי התרת נדרים בנדון זה.

כתיבה וחתימה טובה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ

כתבות נוספות