שאל את הרב

העובר בין שתי נשים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 07/05/19 10:34 ב באייר התשעט

שאלה

אומרים בהלכה: העובר בין שתי נשים, או בין שני כלבים, או בין שני דקלים, צריך להחזיק בידו חפץ כלשהו על מנת שיהא דבר מה חוצץ לבינותם, ואם ידיו ריקות יאחוז בזקנו או בפיאותיו. איך זה מסתדר עם ההלכה האומרת שהמברך צריך שיהיה כיפה על ראשו ולא די בכך שישים ידו על ראשו כי גופו אינו מהוי כיסוי וצריך מישהו אחר לשים ידו על ראשו על מנת שייחשב לכיסוי, קל וחומר המחזיק בפיאותיו או בזקנו זהו גופו הוא?!

תשובה

בס"ד

שלום רב,

כאשר קוראים את הדברים שלך - זה נשמע כהשפלה של נשים. אבל כאשר מתקבלת תמונה מלאה מבינים שאין כאן שום ענין של השפלה מפני שיש עוד דברים רבים שצריך להזהר בהם, וגם מפני שבאותה מידה אישה לא עוברת בין שני גברים.

המקור לדברים שלך הוא בבלי, פסחים קי"א ע"א "תנו רבנן: שלושה אין ממצעין ולא מתמצעין, ואלו הן: הכלב והדקל, והאשה. ויש אומרים: אף החזיר, ויש אומרים: אף הנחש".

רש"י, שם: "אין ממצעין - לא יעברו בין שני אנשים;

ולא מתמצעין - לא יעבור איש אחד בין שני כלבים, בין שתי נשים, בין שתי דקלים".

דברים דומים שמרחיבים את האפשרויות, מצויים בהוריות יג ע"ב: "עשרה דברים קשים ללימוד: העובר תחת האפסר הגמל וכל שכן תחת גמל עצמו, והעובר בין שני גמלים, והעובר בין שתי נשים , והאשה העוברת בין שני אנשים, והעובר מתחת ריח רע של נבילה, והעובר תחת הגשר שלא עברו תחתיו מים מ' יום, והאוכל פת שלא בשל כל צרכו, והאוכל בשר מזוהמא ליסטרון, והשותה מאמת המים העוברת בבית הקברות, והמסתכל בפני המת; ויש אומרים: אף הקורא כתב שעל גבי הקבר".

עיין בקישור להלן, תשובה מפורטת של הרב מוצפי בעניין זה. הוא לא מציין אפשרות לאחוז בזקן או בפיאות. הפתרון שהוא מביא: ומה התקנה ? "יפתח באל ויסיים באל" ופירש רש״י יאמר הפסוקים ״אל מוציאם ממצרים כתועפות ראם לו . כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל כעת ייאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל".

http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=83148

כתבות נוספות