הלכה

בס"ד

כבוד הרב שלום,

אני בשנת השירות הראשונה שלי, ובמקום השירות שבו אני עובדת נערכה לקראת חנוכה תחרות חנוכיות. הצוות שלי ואני הכנו דמות גדולה מגבס (בגודל של פלג גוף עליון של אדם ממש) שמחבקת דמות קטנה. לאחר שהושלמה המלאכה התעור בי החשש שאולי יש עם כך בעיה הלכתית. האם זה נכון, ומה עלי לעשות? (לדמות לא היו פנים או משהו בסגנון)

בנוסף, יש לי שאלה כיצד עלי לנהוג בחנוכה שבחלק ממנו אני אשן בבית ובחלק אחר בדירת השירות שלי...

תודה רבה,

מיכל

תוכן התשובה:

למיכל
השלום והברכה

בראשית דברי אציין שלא הבנתי את הקשר בין תחרות החנוכיות לבין דמות הפסל ולכן אתייחס לנושא הפיסול.
ההתיחסות לנושא הפיסול, כעין מה שתארת בשאלתך, מתחלקת לשניים
מבחינת ההלכה כל עוד לא פיסלו פני אדם באופן מלא אין בכך איסור.
מבחינת הערך האמוני הרי נושא זה צריך בדיקה. הרב קוק ציין את הפיסול כאחת מדרכי האומנות שעוזרים לבטא את הטמון בנשמת האדם ולכן יש לכך היבט חיובי, אך מאידך יש להזהר שאכן יבטא את הצדדים היפים שבאדם פנימה ולא את הטעון ביעור.
לכן צריך כמובן לבדוק איזה רגש ואלו ערכים באה אותה דמות שהכנת לבטא ולעורר בלב הצופה, ולשפוט לאור זאת האם הדבר ראוי.
בערב חנוכה ראוי להזכיר כי על אופי התרבות נסבה כל המלחמה, ולא מקרה הוא שהפסלים היו שכיחים אצל היונים ולא אצלנו, שכן החיצוניות תפסה אצל היונים את מקום הבכורה, לעומת זאת הערכים הרוחניים אצלנו צריכים להיות מבוטאים גם בכלי הגוף ובתנאי שהם העיקר.

לגבי שאלתך השניה הדבר תלוי :
בלילות שאת ישנה בבית הורייך שם הוא מקום ההדלקה ואת יוצאת ידי חובה בהדלקת אביך, או אם את אשכנזיה ומדליקה בעצמך הרי תדליקי לבד.
בלילות בהם את ישנה בדירת השרות:
אשכנזיה תדליק לבד ותברך
ספרדיה - את יכולה לצאת ידי חובה בהדלקת אביך בבית, אך עדיף שאם אתן מספר בנות וביניהן אחת אשכנזיה ,לתת "פרוטה" לבחורה זו והיא תדליק ותברך ותוציא אותך ידי חובה.
כמובן להדליק בלי ברכה תמיד אפשר ורצוי כדי לפרסם הנס.

שאי ברכה
אלישע פיקסלר

התשובה התקבלה מהרב אלישע פיקסלר,
כג בכסלו התשסד
,
18 בדצמבר, 2003
לקריאה נוספת
עוד אין תגובות, היו הראשונים להגיב!
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

עודד רביבי צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ראש מועצת אפרת: משרד הבריאות פוגע במאבק הרשויות בקורונה

קרא עוד