שאל את הרב

"הדליקו נרות בחצרות קדשך" הדליקו בחצר המקדש או בפנים?

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 26/11/21 15:09 כב בכסלו התשפב

שאלה

שלום לרב

בעל הניסים בחנוכה אנו אומרים והדליקו נרות בחצרות קדשך האם המנורה של בית המקדש היתה בחצר או בתוך המקדש תודה רבה

תשובה

שלום רב

שאלה יפה מענינת ובזמנה , הן אמת שחצרות קדשך זהו ביטוי כללי לירושלים ולבית המקדש וכמו שאנו אומרים בכל יום במודים דרבנן : "עַל שֶׁהֶחֱיִיתָנוּ וְקִיַּמְתָּנוּ. כֵּן תְּחַיֵּינוּ וּתְחָנֵּנוּ.

וְתֶאֱסֹף גָּלִיּוֹתֵינוּ לְחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ". ויכולנו לומר בפשטות שאין הכוונה לחצר המקדש ולא להיכל ששם אכן מקום המנורה אלא הכוונה היא לבית המקדש שאנו קוראים לו כביטוי חצרות קודשך.

ובתורה ובנביאים וכתובים יש הרבה ביטויים דומים כמו נווה קדשך מעון קדשך היכל קדשך ועוד.

ואנו אומרים בתהילים נדרי לה' אשלם לך אזבח זבח תודה "בחצרות בית השם בתוככי ירושלים"

ולאבודרהם בכלל לא היה קשה לומר כך וזו לשונו "והדליקו נרות בחצרות קדשך ע"ש (יחזקאל כד, י) הרבה העצים הדלק האש ואמר בחצרות קדשך ע"ש בחצרות קדשי (ספר אבודרהם חנוכה)"

אך בכל זאת כאן אנו מפרטים ואומרים

"וְאַחַר כָּךְ , בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת-מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ"

כאן נזכרו היכל מקדש וחצר המקדש.

והנה המנורה היתה קבועה בהיכל ומקומה "לפני ה'" יש מחלוקת חכמים במנחות צ"ח האם בין צפון לדרום או בין מזרח למערב אך היא בתוך ההיכל.

השולחן בצפון וסימנך הרוצה להעשיר יצפין והמנורה בדרום וסימנך הרוצה להחכים ידרים.

והנה בהדלקת המנורה היו שני שלבים הטבת הנרות הכנת הפתילות וההדלקה עצמה.

םסק הרמב"ם "וכן הדלקת הנרות כשירה בזרים לפיכך אם הטיב הכהן את הנרות והוציאן לחוץ מותר לזר להדליקן" בימ"ק ט.

אומר החתם סופר בדרשותיו היות ועדיין לא הספיקו לפנות את ההיכל לכן הטיבו המנורה בפנים אבל הדליקו בחצר כי הנה מפורש ברמבם שהדלקת מנורה כשירה בזר כמובן אם הדליק בחצר כי לזר אסור להכנס למקדש.

ויש עוד פירוש לחתם סופר שאומר שהדליקו את המנורה בפנים ואחר כך כשראו את הנס הדליקו עוד הדלקה בחוץ לפרסם את הנס:

"ולולי דמסתפינא אמינא גירסת שמונה שפודין של ברזל נמי א"ש ומלתא אחריתא היא, מיד אחר שעה בלילה ראשונה כשהרגישו בנס שבפתילה, הדליקו נר אחד בשפוד של ברזל בחצר המקדש בשמן של חול לא של זית כדי לפרסם ולהודיע הנס לרבים, ובליל שני כשראו הנס הדליקו כן ב' שפודים בחצר בית ה' וכן עד שמונה. וע"ז אמרינן והדליקו נרות בחצרות קדשך, לא על נרות המנורה שהיה בפנים בהיכל אלא על השפודין שבחוץ בחצרות בית ה' נאמר זה.

(תורת משה בראשית חנוכה)

והנה מצאתי שהבני יששכר שאל שאלה זו גם כן :

" בחצרות קדשך. , הדברים תמוהים וכי בחצר היתה המנורה עומדת הרי בהיכל היתה?"

תשובתו מיוסדת על פי כוונות המקובלים המסבירים שיש חצר בית וקודש והם מעלות בקודש לפי הספירות ובהיות שהדלקת נרות חנוכה יש בה הרבה סודות הנני מביא את דבריו בתשובה לשאלה פשטנית זו אך הוא השיב על סדר חכמת הקבלה:

, ויצדק הדבר עפ"י האמור בזוהר פרשת לך ח"א צ"ד ע"ב בפסוק תהלים סה ה אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך (נה"י) נשבעה בטוב ביתך (חג"ת) קדוש היכלך (חב"ד) עיין שם, וכתב מרן האריז"ל בכוונת נר מצוה יחוד הוי"ה אהי"ה הוא בחב"ד, הוי"ה אלקי"ם הוא בחג"ת, הוי"ה אדנ"י בנה"י, כל הג' יחודים הנ"ל בגימ' נ"ר פע"ח שער חנוכה ופורים פ"ד, וכתב עוד מרן דשבת ויום טוב יש עליה לשכינה למקומות עליונים חג"ת חב"ד, מה שאין כן בנר חנוכה נשארת במקומה בנה"י אשר שם יחוד הוי"ה אדנ"י ומאירין לה ממקום הקודש העליון מחג"ת וחב"ד למקומה (על כן אין מטלטלין נר חנוכה, ועל כן הדלקה עושה מצוה ולא הנחה, הבן), ולפי זה שפיר תקנו והדליקו נרות בחצרות קדשך, בחצרות דייקא בנה"י, אשר לשם מאירים לה ממקום הקודש. "

(בני יששכר מאמרי חודש כסלו - טבת מאמר ד - הלל והודאה)

ויהי רצון שיביאנו השם בקרוב למקדשו ויכוננהו עליון ויאר לנו מזיו שכינתו והדרו ואורו החדש על ציון יופיע בבנין הבית החדש ושם נדליק את המנורה מול הקודש לפני השם.

חנוכה מאיר ושמח לכל בית ישראל.

כתבות נוספות